101 דרכים להאט את החיים – פרק 22 – גונבים שעה בעבודה

בפרק האחרון, מנמנמים, פצחנו במהלך שיווקי נועז שנועד להשיב את השלאף שטונדה למרכז הבמה, ובכך, ייתכן, חצינו לראשונה את גבול הטעם הטוב בכל הנוגע לפנייה לכלל האוכלוסיה. אמנם, כתבנו שעבור מרבית האנשים בעולמנו, האפשרות לחתוך לשעתיים הביתה לשנ"צ לא באמת קיימת, והצענו חלופות לנמנום במקום העבודה, אך יחד עם זאת אנו עדיין חשים כי הטורים האחרונים, ביניהם ניתן למנות את: להיות אמנים, לאכול את הנוף, לעשות מנוי בספריה העירונית ואחרים, משדרים את התחושה כי טור זה פונה בעיקר לאנשים הסובלים מעודף זמן פנוי. לפיכך, ומאחר ואנו פה, ממש כמו יאיר לפיד, על מנת לדאוג לאדם העובד, הטורים הבאים יעסקו באופן בלעדי בדרכים להאט את החיים בעולם העבודה והעסקים, ואנו נתחיל מהקל אל הכבד, כלומר, אתם עדיין לא צריכים להתפטר.

מתחילים.
לא משנה אם אנחנו עובדים בהיי טק, בעריכת דין, באקדמיה, או בכל משרה אחרת המאלצת אותנו לבלות שעות ארוכות במחיצתה, אנחנו חייבים להודות שביום עבודה של 8-12 שעות, חלק לא קטן מהזמן מושקע בהסחות דעת שונות ומשונות: פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, כתבות בדה מרקר, בויי נט, בגלובס, צ'אטים עם חברים ומיילים עם סרטוני חתולים… למעשה, אם היינו מכמתים את הזמן אותו אנו משקיעים בלא לעבוד בזמן העבודה יש אפשרות סבירה שהיינו מגיעים לחישוב של חצי משרה, ועדיין, בסופו של יום אנו חוזרים בערב הביתה בתחושה שעבר עוד יום מבוזבז שלא עשינו בו שום דבר פרט לעבוד. את התחושה הזאת, כך אנו מאמינים, יש דרך קלה לשנות.

כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להחליט שאנחנו גונבים שעה מסודרת מהעבודה ומשקיעים את כל כולה בדבר מה אחר וחדש. ללמוד שפה (תמיד רציתם לדבר לטינית), לקרוא את כל כתבי עגנון (נהדר למזוכיסטים בארון), להתאמן בחדר הכושר של הבניין (אם יש), לכתוב פרוזה או שירה, לצייר, לרדת לרחוב ולצלם, לגנן בחצר האחורית, לצפות בסרטי דוקו ברשת – כל דבר שאנחנו לא נוהגים לעשות בדרך כלל, או רוצים לעשות אבל אף פעם לא מוצאים לו זמן. שעה ביום. על חשבון העבודה.

השעה האחת הזאת תאפשר לנו לחוש בסוף היום שהספקנו לעשות בו משהו פרט להתפרנס ולעבוד. היא תמלא אותנו באנרגיה ותשיב אותנו מפוקסים יותר ושמחים יותר לשאר המשימות, ובעיקר, תעזור לנו בהדרגתיות להבין ולהפנים את מה שנראה שהצלחנו להדחיק בעשורים האחרונים – העבודה נועדה להיות רק אמצעי תמיכה לחיים, ולא להפך. התבלבלנו, אבל מעכשיו אנחנו מתקנים.

אבל זה חייב להיות משהו חדש. אתם לא יכולים להקדיש את השעה הזאת באופן מרוכז לאותן הסחות דעת קבועות. כשאנחנו מבלים בפייסבוק אנחנו מבלים עם אנשים כמונו, ונחשפים, בדרך כלל, לדעות דומות. אנחנו קוראים את אותם המאמרים והכתבות, מנהלים שוב ושוב את אותם הויכוחים, וצופים שוב שוב באותם הסרטונים המצחיקים, רק מזוויות שונות. אז לא משנה מה אנחנו בוחרים לעשות בשעה הזאת, נדאג שזה יהיה משהו שאנחנו לא עושים בדרך כלל, משהו שירגיע אותנו, כמו גיזום של עץ בונסאי, או שירחיב את האופקים שלנו, בכל תחום שמושך את ליבנו.

מומלץ לצאת מתחומי החדר או המשרד בו אנחנו יושבים, אבל באמת שזה לא הכרחי – אוהבים אופרות סבון? זה בסדר גמור, אנחנו בטוחים שיש ברשת המון מידע  מרתק על ההיסטוריה של הז'אנר הטלוויזיוני הזה. מתעניינים בנושא זכויות בעלי חיים? כנסו לויקיפדיה באנגלית ותתחילו לזרום עם הלינקים בסוף. אנחנו מהמרים שממש כמונו לא הכרתם את הסיפור על החמור שהעיד במשפטו של ביל ברן, הנאשם הראשון בהיסטוריה בהתעללות. הבחירה להתעמק בנושא ספציפי המעניין אותנו כמוה לכשעצמה המלצה ראויה בדרך להאטה – ידע הוא כוח, וכוח מעניק ביטחון ושלווה. בפעם הבאה שנדבר על הנושא נדע שאנחנו לא סתם זורקים סיסמאות לאוויר, או חצאי משפטים שאספנו במהלך החיים ולא טרחנו באמת לבדוק. אנחנו נדע שאנו מומחים בתחום.

שתדעו שלא המצאנו כלום The Trial of Bill Burn

 

ומה יגידו הבוסים? רובם ישמחו אנחנו מאמינים. נכון להיום תרבות הניהול בחלק מהחברות הגדולות בעולם מכירה בצורך הכה אנושי של העובדים להתבטא במהלך היום באופן שאינו קשור באופן ישיר למשימות שעומדות לפניהם, ולעשות זאת באופן שלא רק שלא יפגע ביעילותם, אלא רק ישביח אותה.  ואם אתם לא מרגישים בנוח לשתף אותם בהחלטה שלכם לגנוב שעה, עשו זאת מבלי שהם ידעו. תוכנה ללימוד שפה יכולה להתחבא בין שאר החלונות שעל המחשב, כמו גם אתר אונליין ללימוד פוקר. ספר או חוברת קומיקס ניתן להטמין בניירת הרגילה ומוזיקה קלאסית אפשר לשמוע באוזניה. באמת שלא אכפת לנו, אנחנו לא מתערבים בטעמכם האישי – רק מבטיחים לכם שיום שבו אתם לומדים משהו חדש הוא בוודאות יום יותר מוצלח ממה שהיה יכול להיות אם סתם הייתם הולכים וחוזרים מהעבודה.

תגנבו שעה, כבר ממחר. ולא על חשבון ארוחת הצהרים, אבל על זה בפרק הבא.

___________

לכל הפרקים בטור 101 דרכים להאט את החיים

___________

תגובות2

  • הגב יוני 2, 2013

    איה

    אני קוראת את slow
    🙂

      

  • מערכת סלואו
    הגב יוני 2, 2013

    מערכת סלואו

    כן ירבו! תודה איה 🙂

      

השאירו תגובה