במהלך שש השנים בהן אני כותב אודות תנועת ההאטה הואשמתי לא פעם בהיותי לודיט, או ניאו לודיט, בעיקר לאחר פרסום טורים כגון "גוגל גלאס – הגיהנום הוא הזולת". נראה כי העובדה שאני בוחר שלא להתעלף מכל גאדג'ט חדש או שדרוג של ישן הזוכה להשקה תקשורתית חובקת עולם (ראו אייפון 1 עד 6) ממצבת אותי מיידית בעמדת אויב הקדמה, ולכך כנראה לא תורמת העובדה שאני מתנגד נמרץ לכת היעילות, בוחר לעודד פעולות חסרות תכלית כגון בהייה, שינה או שוטטות, ומאמין שהשעמום חיוני לחיים יצירתיים או סתם תקינים.
"אני לא מדבר עם אנשים שרוצים להחזיר את העולם לאחור…", "אוקי, אז בוא נחזור לחטוב עצים ולשאוב מים מבארות…", "תנועת ההאטה מטיפה לפרישה מהחיים הטכנולוגיים…" – אלה רק חלק מהתגובות שאני זוכה לקבל מאנשים שלא באמת טרחו לברר מה יחסה של תנועת ההאטה לטכנולוגיה, והדבר היפה הוא שתגובות אלה מעולם לא הגיעו אלי משורבטות על מגילת קלף, או במעטפה חתומה בשעווה אדומה הנמסרת על ידי רץ – ברוב המקרים הן נכתבות בשרשור לסטטוס בפייסבוק, בתגובה לפוסט באתר זה, או לעיתים במהלך צ'אט – כלומר, תמיד, ובלי יוצא מן הכלל, הן נכתבות בפלטפורמה טכנולוגית כזו או אחרת שהקדמה העניקה לנו, ושתנועת ההאטה פועלת באמצעותה על מנת להפיץ את משנתה.
על יחסה של תנועת ההאטה לטכנולוגיה כתבתי בעבר, ואין לי כוונה לחזור על הדברים כעת. אם לתמצת לכמה משפטים: הטכנולוגיה היא דבר נפלא, אולם כדאי לנו להבין ולהכיר את האופנים בהם היא משפיעה על המעורבות שלנו בעולם, על הקשרים שלנו עם הזולת ועל תחושת האונות או חוסר האונות שלנו ככלל. בסופו של דבר הכול הוא עניין של בחירה. טכנולוגיה היא כוח, וכמו כל כוח אחר, ניתן לעשות בו שימוש לטובה או לרעה.
נכון לרגע זה, לא רק שהטכנולוגיה אינה ה"אנטגוניסטית" הראשית של תנועת ההאטה, אלא שגם בשנים האחרונות ניתן לראות עוד ועוד דוגמאות לאופן שבו היא משרתת הלכה למעשה את רעיונותיה – אפליקציית "מפות שמחות", עליה כתבתי לפני כמה חודשים, היא רק דוגמא אחת מיני רבות לשלל יוזמות טכנולוגיות שנועדו לסייע לנו להאט את הקצב, להתרכז פחות בהשגת המטרה ויותר בהנאה מהדרך.
אם עד כה הייתי נוהג באתר זה רק לדווח על יוזמות טכנולוגיות "איטיות", הרי שכעת נקרתה בפני ההזדמנות לקחת חלק פעיל בייזום ובפיתוח שלהן – במסגרת פעילות ארגון "שמיטה ישראלית", ובשיתוף עם פסטיבל Print Screen, קהילת ROI של קרן שוסטרמן, קרן נתן, LABSHUL, ואתר SLOW (עבדכם הנאמן), יתקיים בעוד קצת יותר מחודש ימים אקתון טכנולוגי של 24 שעות – PAUSE – במהלכו ננסה לפתח אתרים, אפליקציות וכלים טכנולוגיים אחרים שיסייעו להפיץ ולקיים בפועל את רעיון השמיטה היהודי.
(מקור התמונה: ROI Community, מעצב: אסף ישכרוף, Saybrand.co.il)
מי שאחראי להתקבצותם של שלל הארגונים שהוזכרו לכדי אירוע אחד הוא ליאור זלמנסון, בחור רב מעללים שהתמזל מזלי להכירו (באירוע שבת אנפלאגד אם אתם מתעקשים לדעת), והפסקאות הבאות הן כולן שלו:
"Pause הוא אירוע של 24 שעות במהלכו נבקש להוציא לפועל רעיונות פרקטיים וטכנולוגיים העוסקים בקידום האפשרות לעצור, להתבונן בסביבה, לקחת נשימה, להתכוונן אחרת, להתעמק ברגע ולפתח מודעות, וזאת כתגובה ישירה לעומס המידע ודלות הקשב המאפיינים את ימינו.
אנו קוראים לאנשי תוכן, טכנולוגיה ועיצוב להשתתף ולהציע רעיונות. כיוונים שכבר עלו במפגשים ראשונים נעים על ספקטרום רחב, החל באפליקציות למיפוי דירות ומבנים נטושים, ומימון המונים לתרומות פרטיות (שדרוג של "קרן בקטנה"), המשך באפליקציות לשליחת מכתבים (אמיתיים) או תוכנות Cold Turkey (שנועדות לחסום הפרעות בלתי רצויות) וכלה באפליקציות ביו פידבק (המזכירות לנו להתמתח בעת ישיבה ארוכה, או סתם לקחת נשימה עמוקה).
אנו מודעים לכך שאירועי בזק, האקתונים ופתרונות מהירים אינם עולים בקנה אחד עם רוח ההאטה – אך אנו שואפים לאתגר ולעצב אירוע שמאפשר עבודה פעילה, יעילה ומרוכזת לצד מחשבה, הפוגה ומנוחה.
Pause יתקיים במדיטק חולון בין ה30/7 ל31/7 (17:00 עד 17:00).
השתתפות באירוע אינה כרוכה בתשלום, אולם יש להירשם מראש באמצעות הלינק המצורף לפוסט."
לינק להרשמה
חיים
זלמנסון זה לא זה שהביא את הסייבורגים ההזויים האלו לישראל?
שחושב שהם עשויים להיות "טובים יותר מאיתנו"? (ע"פ דבריו בראיון ב'הארץ')
אם זה מה שהוא מתכוון ב"קידום האפשרות להתכוונן אחרת", מצטער, אני מעדיף את השמיטה המסורתית.
חיים
ליאור זלמנסון
חיים יקר, מצרף לנוחיותך ונוחיות שאר הקוראים את שאמרתי בזמנו בראיון.
״המפגש איתם (עם הסייבורגים) עשוי לסקרן, לרתק ולזעזע בעת ובעונה אחת. לדעתי, הם מצליחים להתעלות מעל הדימוי של ׳פריקשואו׳ — אותם אנשים חריגים שהוצגו פעם בקרקסים, ולדרוש מהקהל שלהם לחשוב באמת על משמעות השילוב בין אדם למחשב. האם סייבורגים שווי ערך לבני אדם? או אפילו טובים יותר? האם אנו מדמיינים שאי פעם נשקול להפוך לסייבורגים? קשה להימנע מלחשוב על זה כשאתה נחשף אליהם״.
מיותר לציין שהוצאת את דבריי מהקשרם.
שנית, כל מי שמכיר אותי יודע שבאירועים שאני מקיים אני שואף להביא קולות ודעות שונות ומזמין את המשתתפים לפרש ביום הזה מה זה אומר ״להתכוונן אחרת״. אני בטח לא מכוון אותם לאהדה סייבורגית כלשהי או כל דבר אחר. מי שמכיר אותי יודע שאני ביקורתי למדי בנושאי טכנולוגיה.
אתה מוזמן כמובן להמנע מלהגיע ולקדש את רעיונות השמיטה שלך בכל צורה שמתאימה לך.
יום טוב,
ליאור
ליאור זלמנסון
שירה
ואני חושבת שההתבוננות היא פנימית. אם יש בך יכולת לעצור ולחשוב ואתה לא מפחד מזה, לא בטוח שאתה צריך טכנולוגיה בשביל שתוכל לעצור.
"פרוייקט ונוס" הוא דוגמא לשימוש בטכנולוגיה כדי ליצור עולם שבו אנשים עושים רק מה שחשוב עבור עולם טוב ומעניין יותר. בני אדם לא יכולים לשרוד כחיות בטבע ללא טכנולוגיה ופיתוח טכנולוגיה בשיתוף פעולה עם בני אדם אחרים.
אין לי שום דבר נגד טכנולוגיה אבל אני לא בטוחה מה הקשר בינה לבין יכולת של בני אדם (מעטים בלבד! בואו לא נתמם) לעצור ולהכנס פנימה. לרובם אין כלום בפנימה חוץ ממה שהאביסו אותם.
שירה
אורלב
האם יש איפשהו מידע נוסף? אתר? משהו? באתר של מדיטק חולון זה כלל לא מופיע…
אורלב
דן
אני קצת מתקשה לראות איך רעיון של האטה מתחבר עם הקונספט של האקתון שהוא תולדה ישירה של רעיון ההאצה הטכנולוגית.
הייה מעניין לעשות פרויקט של שנה נגיד בו יוצרים משהו. דבר שמצריך התחייבות לאורך זמן וגם נותן אפשרות לעשות רפלקציה על הרעיון עצמו תוך כדי עבודה.
דן
מערכת סלואו
אתה כמובן צודק, וגם ציינו זאת בטקסט, יש דיסוננס בין ההאטה להאקתון של 24 שעות, אבל יהיה מעניין להשתמש בכלים של עונת התאוצה ולראות מה יוצא כשמנסים להאט באמצעותם. מעבר לזה, ננסה לשלב מוטיבים איטיים למהדרין במהלך היום, ונקווה שבמהלך האקתון, אם לא יצאו כלים גמורים, לפחות ייזרעו רעיונות שאיתם יהיה אפשר להמשיך באיטיות אחרי
מערכת סלואו
ליאור זלמנסון
בשבוע הבא יעלה מידע מעודכן לאתר של פסטיבל פרינט סקרין ולפייסבוק.
אם יש שאלה ספיציפית מוזמן לפנות אלי Lior Zalmanson בפייסבוק.
ליאור זלמנסון
אורלב
ליאור, נרשמתי בטופס להאקתון ולא קיבלתי כל תגובה… אני רשומה?
אורלב
ליאור זלמנסון
אורלב, כן..תודה
אנו נחזור בעוד שבוע וקצת לכל מי שנרשם עם פרטים נוספים.
ליאור זלמנסון