לפני כשבוע השיקה שופרסל קמפיין ענק במסגרת תוכנית ההתייעלות שלה, תחת השם "הורדת המחירים הגדולה". המהלך משווק באמצעות מודעות ענק בעיתונים ארציים, והיה אמור לעלות גם בטלוויזיה, עם סיום מבצע "צוק איתן". המודעות עצמן מורכבות מפניה אישית (מלווה בתמונה) של מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, ומפירוט של המהלך לשישה נדבכים שונים. לנוחיותכם, אני מצרף את הדברים בליווי פרשנות אישית:
1. הוזלה בכל המחלקות – הורדנו מחיריהם של אלפי מוצרים בכל מחלקות החנות והם יישארו נמוכים.
רוצה לומר: עד היום שינינו מחירים מידי יום או יומיים בחנויות על מנת לבלבל את הלקוחות ולגרום להם לרכוש מוצרים שכבר אינם במבצע. סמכנו על כך שאיש אינו זוכר כמה הוא משלם על מוצרים, ובוודאי שאף לקוח לא יבוא עם עיתון משלשום ויבקש להשוות את המחיר הנקוב לזה שבפרסום. אנחנו מבטיחים לא לעשות את זה יותר, ויודעים שאתם לא תבדקו אותנו באמת.
2. הורדת מחירים – הורדנו מחירים ברשת "שופרסל דיל" לרמות הנמוכות בשוק.
רוצה לומר: תפסתם אותנו. רשת "שופרסל דיל" היתה אמורה לתת קונטרה לרשתות דיסקאונט כגון "חצי חינם", "אושר עד" וכו', אבל גם במגזר העסקי הזה קיימות רמות מחירים גבוהות ורמות מחירים נמוכות, אנחנו בחרנו להיות בגבוהות. טעינו, קורה.
3. משתלם לקנות ליד הבית – ברשתות העירוניות "שופרסל שלי" ו-"שופרסל אקספרס" הורדנו משמעותית את המחירים וצמצמנו מאוד את הפער בינן לבין הרשתות המוזלות.
רוצה לומר: אנחנו מודים שניצלנו את העצלנות שלכם. אמנם, לרשתות העירוניות יש הוצאות תפעול מעט יותר גבוהות, אבל הן בטח לא מצדיקות את הטרמפ שתפסנו עליכם. כמובן, אל תצפו שנשווה את המחירים לגמרי. על נוחות משלמים, ואצלנו משלמים הרבה.
4. זול גם ב-Online – מהיום המחירים ב"שופרסל Online" הם מחירי "שופרסל דיל"
רוצה לומר: סליחה, חשבנו שהשנה היא 1995 ואינטרנט הוא דבר מסורבל ויקר שיש רק למתי מעט, אבל ממש לאחרונה הובא לידיעתנו כי הרשת למעשה מאפשרת הוזלה של מחירים, ובהתאמה אנחנו משווים אותם למחירי שופרסל דיל, שהם, כידוע, ברמות הנמוכות בשוק.
5. הרחבת מוצרי מותג "שופרסל" – בכדי להציע לכם אפשרות בחירה רחבה ואיכותית במחירים משתלמים.
רוצה לומר: אנחנו ממשיכים לדחוק יצרנים וספקים עצמאיים מהשוק על מנת להשתלט לא רק על תחום השיווק אלא גם על הייצור. באופן כזה אפשרות הבחירה שלכם אמנם תצטמצם פלאים, אבל היי, אנחנו נחסוך מלא כסך ונהפוך למרוויחים היחידים.
6. מועדון הלקוחות משתלם יותר – נמשיך להעמיק את פעילות מועדון הלקוחות ונוסיף להציע עוד הטבות ומבצעים מותאמים באופן אישי, שיאפשרו לכם לחסוך מאות שקלים מידי שנה.
רוצה לומר: נמשיך לשגר אליכם עוד ועוד הצעות לרכישה של מוצרים שאתם לא בהכרח רוצים או צריכים וזאת במחירים שהם לא באמת הכי זולים בשוק, אבל הם כאמור יותר זולים מבעבר.
_________
נניח שהייתם יוצאים לדייט ראשון, הבחור או הבחורה עמם נפגשתם היו מתנהגים בגסות, עולבים בכם, משקרים וגונבים את כספכם, וכמה ימים אחר כך הם היו מתקשרים, מבקשים סליחה ומציעים לכם לצאת לדייט נוסף, הייתם מסכימים?
תתפלאו, אבל אברכהן חושב שכן.
________
קמפיין "הורדת המחירים הגדולה" הוא רק נדבך אחד של תוכנית ההתייעלות של רשת שופרסל, וכמו שכתבתי בעבר, התייעלות פרושה בדרך כלל צמצום שירותים, פיטורי עובדים ופגיעה בספקים ובאיכות המוצרים. בהתאמה, וכפי שדווח ביוני האחרון בכלכליסט, הרשת אכן סוגרת סניפים, מפטרת עובדים, מבטל הנחות שניתנו בעבר לגופים מוסדיים ומפעילה לחצים על ספקים – אחרי הכול, היא יכולה, וספק שלא ייענה לדרישות הרשת הגדולה בישראל עלול למצוא מחר על המדף מוצר זהה לשלו תחת המותג הפרטי "שופרסל". יודעים מה, גם אם הוא יוריד את המחיר הוא יקום בוקר אחד ויגלה שזה קרה. זה לא אשמתה של הרשת, זה פשוט בטבע שלה.
הדבר המדהים ביותר בכל המהלך הוא ההסבר של אברכהן המנכ"ל: "עשינו מאמץ גדול להעביר מסר לשוק שאנחנו מפנימים את אירועי המחאה החברתית ושאנחנו מבינים שהשוק השתנה מבחינת התחרות, כך שהפך מוטה מחיר." אתם מבינים, בעקבות המחאה החברתית השוק הפך ל"מוטה מחיר", עד אז הוא היה "מוטה הנאה" – החדווה שכל אחד מאיתנו חש כשהוא משוטט במעברי שופרסל אקספרס, או, "מוטה הזדהות" – הידיעה של כל צרכן שנכנס לסניף של "שופרסל שלי" שהסניף באמת שלו, או, "מוטה אהבה" – של כל צרכן למותג העל שופרסל, וכו'. אבל כל זאת כאמור השתנה, ולפי אברכהן בעקבות המחאה.
מאחר ואני מחסידי המחאה ותוצאותיה, אני שמח כמובן לקרוא את הדברים, אולם בואו נשים אותם על דיוקם – המחאה לא הפכה את השוק למוטה מחיר. לפי כל תיאוריה כלכלית, השוק מאז ומעולם היה אמור להיות מוטה מחיר, מה שהיא עשתה זה להפוך אותנו למודעים לעובדה שהוא לא פועל כפי שהוא אמור לפעול. הבנו שיוקר המחיה הוא תוצר של שוק הנשלט על ידי כמה שחקנים גדולים ששומרים את התחרות רק למסעות הפרסום היקרים, ושאת החשבון עבורם משלמים אנחנו, הצרכנים.
במילים אחרות, גם אם שופרסל באמת ובתמים הורידה את המחירים בצורה משמעותית, אני הייתי אומר לא לדייט השני.
________
אני מוכן כבר עכשיו להמר כי דבר אחד לא ישתנה בעקבות תוכנית ההתייעלות, וזה משכורות העתק המשולמות למנהלים הבכירים. שימו לב כמה מקבלים ברשת שופרסל בעבור 25% משרה, ואז תבינו שכן הורדת מחירים, לא הורדת מחירים, הציבור הרחב בוודאות מפסיד מהמשך קיומה של כלכלת הרשתות והתאגידים. אם אנחנו רוצים חברה בריאה וכלכלה מתפקדת התורמת לעושרם של רבים, אנחנו צריכים לזנוח לצמיתות את הרשתות, ולחזור לקנות בעסקים קטנים. תהיו בטוחים שאצל הירקן או במכולת לא יידחפו לכם מוצרים שאתם לא צריכים ולא יבלבלו אתכם עם שפע מזויף ומבצעים שמתחלפים אחת ליממה.
רוצים באמת לחסוך מאות שקלים בשנה, הנה רק כמה הצעות, על קצה המזלג:
וותרו על הקניות המרוכזות (למעט מזון בעל תוחלת חיים ארוכה) – בשנים האחרונות אני נוהג לרכוש כמעט מידי יום את המזון שאני מתעתד לאכול. באופן זה אני מבטיח מזון מגוון וטרי, ושדבר כמעט לא ייזרק. אנשים הנוהגים לערוך קניות אחת לשבוע (או חלילה שבועיים) בדרך כלל מספקים את הסטטיסטיקה המעידה על השלכה של קרוב לשליש ממוצרי המזון שנקנים במשקי הבית הפרטיים.
קנו בשכונה ובעצמכם – אנשים שעושים שימוש ברכב לטובת הקניות, ונוסעים לאחד ממחסני ה"חצי חינם" הממוקמים בפאתי הערים, כמעט תמיד יקנו הרבה יותר ממה שהתכוונו, אחרי הכל, הם כבר הוציאו את המכונית וכו'. אותו הדבר לגבי אנשים העורכים את הקניה באינטרנט באמצעות משלוחים. קנו במרחק הליכה או רכיבה על אופניים מביתכם, שאו את הקניות הביתה בעצמכם, ומובטח לכם שלא תתפתו להעמיס עוד ועוד מוצרים לעגלה, הוירטואלית או האמיתית.
צמצמו את צריכת הבשר – שלוש שנים של צמחונות בהחלט הוזילו את סל המזון שלי. אם הפסקה מוחלטת של צריכת בשר לא עומדת על הפרק מבחינתכם, נסו את "יום שני בשרי". באופן כזה תאכלו לפחות בשר טעים ואמיתי.
וותרו ככל האפשר על מזונות מעובדים – מזון מעובד תמיד יעלה יותר, קנו מוצרי בסיס, קטניות, ירקות, פירות וכו' ובשלו לעצמכם את מזונכם.
גדלו לפחות חלק מהמזון שלכם – אני לא שולח אתכם בהכרח לחלקה בגינה קהילתית, מספיק לקנות כמה אדניות קטנות. במרפסת שלנו צמחו עד לאחרונה פלפלים חריפים, עשבי תיבול ועלים לתה. במקום לזרוק צרור רוזמרין בכל פעם שאתם רוצים להכין תפוחי אדמה בתנור, תוכלו לקטוף לעצמכם כמה עלים מהחלון.
________
באותו נושא
יום ללא סופרמרקטים – מהאחד באפריל ועד אחרית הימים
________
ישראל בן - דור
מר. עמית נויפלד הנכבד , כמה אתה צודק – מילים כדורבנות !!! דופקים אותנו 365 יום בשנה בפערי תיווך עצומים , ועוד "מסובבים" אותנו מצד לצד מעת לעת , שנרגיש כמה הינו "פריירים" מכול כיוון אפשרי . ישראל בן – דור
ישראל בן – דור
עופר עילם
לצערי אני נאלץ לחלוק עליך.
שופרסל אינה מונופול ולכן אם הציבור לא היה עצלן ומפונק הוא היה עושה בדיוק את הדרכים שהמלצת עליהן.
פשוט מצביעים ברגלים ולא מתלוננים כל הזמן.הרי שופרסל כותב את מחירי המוצרים שהוא מוכר ואם זה גבוה פשוט לא קונים. אגב מה דעתך לאור זאת על am.pm ששייכת ל"הוויה" התל אביבית?
עופר עילם
עמית נויפלד
שופרסל היא עדיין הרשת הגדולה ביותר בישראל, עם נתח שוק של מעל 35 אחוזים, ובמובן זה היא מחזיקה צרכנים רבים שבויים (מבחינת פריסת הסניפים) וגם לא מעט ספקים (יצרן גדול שיודר מסניפיה עלול להתמוטט כלכלית). נכון שמדובר גם בעצלנות של צרכנים, והרשתות בהחלט מנצלות את החולשה הזו על מנת לגרוף רווחים.
אני מסכים איתך שהיא לא מונופול, אבל היא בהחלט התנהגה ככזה עד היום, וכעת משלמת את המחיר כאשר הקהל מדיר את רגליו מסניפיה – המהלך כולו הוא תוצאה של הכאה על חטא היהירות.
לגבי am:pm ואם זה לא הובן מהטקסט עצמו, אני נגד רשתות באשר הן, תהייה הוויתן תל אביבית, באר שבעית, ניו יורקית או פריזאית. הדבר היחיד שאני יכול להגיד להגנתה זה שמלכתחילה היא מיתגה את עצמה כרשת של חנויות נוחות, וחנויות נוחות בכל העולם מציגות מחירים גבוהים יותר משל סופרים רגילים, בעיקר בשל הצורך להחזיק צוות 24 שעות ושבעה ימים בשבוע. את התירוץ הזה אין ל"שופרסל שלי" או ל"מגה בעיר". הם סתם שודדים.
עמית נויפלד
גיאחה
פוסט צודק ומוצדק. רק אנלוגיית האונס? לגמרי לא במקום.
גיאחה
עמית נויפלד
צודק, קיבלתי את הביקורת ועידנתי את הטקסט
עמית נויפלד