אם המילים 'קונגרס', 'מצע', 'חוקה' וכדומה, מעלות בדמיונכם שילוב מיוחד הכולל חמישים גוונים שונים של אפור (אבל בלי הסקס), זה רק בגלל שטרם יצא לכם לבקר בקונגרס של תנועת סלואו פוד. הקונגרס השישי, שנערך לפני קצת יותר משבוע בעיר טורינו שבאיטליה, לווה באחד מהפסטיבלים הקולינרים הגדולים בעולם (Salone del gusto), ומשך אליו מעל ל- 600 נציגים מכל מדינות העולם. לצד סדנאות בישול מגוונות ושוק איכרים הכולל מאות דוכנים, התקיימו באולם הכנסים הרצאות ודיונים, כאשר נציגים שונים עולים לנאום ולהציע שינויים ותיקונים לתקנון התנועה. בקונגרס הנוכחי, היה לי את הכבוד לעלות על הבמה ולהעלות את הצעתי לשינוי הקריטריונים ל'קשת הטעמים'.
'קשת הטעמים' היא אולי הפרויקט החשוב ביותר של תנועת סלואו פוד, אשר נקרא גם Ark of Taste (תיבת הטעמים, על משקל תיבת נוח), והפעילות בו מתמקדת בשימור חומרי גלם ומסורות בישול העומדים במספר קריטריונים, שאחד מהם הוא מסורת גידול המבוססת על מקום. המקומיות והחיבור לאדמה היא כמובן חשובה, אולם כתוצאה מהישענות על קריטריון זה, סלואו פוד הלכה למעשה מתעלמת ממסורות בישול או חומרי גלם של חברות נוודים, או מהגרים. מאחר ואני עובד על פרויקט מיפוי של האוכל היהודי, הצעתי לנשיאות התנועה להכניס כסעיף את האלמנט החסר של מסורת קולינרית המנותקת ממקום, אך מחוברת למשפחה, למנהגים או לסיפור.
בקלבריה מתגאים בבצל בן שש מאות שנה ובארגנטינה בתירס כחול בין מאות שנים. אלו פרויקטים ראויים לשימור כמובן, אך גם אוכל של מהגרים, כאלו שאינם קשורים לאדמה, אם מפני שגורשו או מפני שבחרו להגר מסיבות אחרות, הוא אוכל חשוב הראוי לשימור במסגרת פעילותה של 'תיבת הטעמים'
מפאת קוצר זמן נאלצתי לצמצם את ההצעה שלי למספר דקות בלבד, אולם גם במסגרת הזמן הקצרה היה חשוב לי להבהיר שהיא לא נוגעת רק לאוכל יהודי, שרובו ככולו אוכל של הגירה, אלא לכל שיטת הכנה, סיפור, מתכון או גידול שאינו מחוייב לקרקע או לחלופין למסגרת מדינית כלשהי, כפי שמחייב התקנון של סלואו פוד כיום.
___________
באותו נושא – צעדים ראשונים בסלואו פוד – 4 – מצילים טעמים
___________