כל מי שראה את שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, מתראיין אצל דני קושמרו באולפן שישי שצולם אתמול (27.07) לא היה יכול שלא לנוע על כיסאו בחוסר נוחות. תשובותיו של השר הוכתבו מראש ונורו ללא כל קשר לשאלות אותן נשאל, מרביתן עסקו בהפחדה גרידא ולא בניסיונות אמיתיים להסביר לציבור את הסיטואציה הכלכלית אליה נקלעה המדינה (נסו לספור כמה פעמים עולה המילה "ספרד" בתשובותיו של השר), ובעיקר, ולאור ההתקפות החוזרות ונשנות מצד חבר הפרשנים שבאולפן, עלתה התחושה שכבוד השר לענייני אוצר איבד מזמן את השליטה על הארנק של המדינה. בשביל לקבל את הרושם האמור, לא צריך להיות כלכלן גדול, אבל כאשר העולם ניצב על פי תהום פיננסית שעלולה בכל רגע לבלוע אותו אל תוכה, צריך וכדאי להקשיב למוצא פיהם של הכלכלנים הגדולים ביותר.
אינני יודע אם למחאה החברתית שפרצה בקיץ 2011 היתה השפעה על החלטתה של הוצאת שלם לתרגם את ספרו של רוברט היילברונר "הפילוסופים הארציים", אולם כך או אחרת, אין ספק שהתזמון שלה במקרה זה היה כמעט ומושלם – בשנה בה עשרות אלפי צעירים מגלים עניין מחודש, עמוק ואמיתי, במנגנונים הכלכליים המניעים את העולם, ובשנה בה אותם צעירים יוצאים שוב ושוב לרחובות בקריאה "לשנות את השיטה" – כמעט מתבקש שייצא לאור התנ"ך של הפילוסופיה הכלכלית לדורותיה, אותו אחד שפורסם לראשונה בשנות החמישים ומאז נמכר בשבע מהדורות ובמאות אלפי עותקים, וגם היום עדיין מצליח לרתק, ולהפוך את התפתחותה של ההגות הכלכלית מראשית ימיה לסיפור מאלף, משעשע לרגעים, ואפילו מותח לפרקים.
כאשר אני נתקל בספר ראוי אני נוהג להמליץ עליו לחברים, ובמקרים נדירים אף לטרוח ולעלות סטטוס מפרגן לרשת החברתית, אבל במקרה הזה, ומאחר והספר עד כדי כך טוב ואקטואלי למהדרין, פניתי להוצאה ובקשתי רשות לכתוב על הספר סדרה של פוסטים, כמספר הפרקים, אשר כל אחד מהם למעשה יעניק תקציר של הפרק המדובר. לאחר המתנה קצרה קיבלתי אישור לא רק לתוכנית עצמה, אלא גם לצטט בהרחבה, ככל שאדרש מהספר עצמו, וזו כשלעצמה כבר חדשה נפלאה שכן בעוד מספר פרקים אתם תוכלו לרדת לעומקה של השיטה המרקסיסטית תוך קריאה של פחות משלושה עמודים בהירים ונהירים – ואני מבטיח לכם שאף ספר אחר לא עמד מעולם במשימה המורכבת הזו. לעזאזל, עזבו אתכם מספרים אחרים, רוברט היילברונר מצליח להסביר בצורה פשוטה את מה שמרצים בכירים באוניברסיטה לא יצליחו ללמד גם בשנה אקדמית שלמה.
אבל אני מקדים את המאוחר. כמו כל ספר, גם "הפילוסופים הארציים" נפתח במבוא, ואחרי הכל ודבר ראשון – סדר צריך להיות…
____________
"ספר זה עוסק בחבורת אנשים שקנו את שמם בדרך מוזרה. מבחינת ספרי ההיסטוריה הנלמדים בבתי הספר, הם כלל לא היו קיימים: הם לא פיקדו על צבא, לא שלחו איש אל מותו, לא שלטו בשום אימפריה, וחלקם בהחלטות ששינו את פני ההיסטוריה היה קטן מאוד. כמה מהם נודעו לתהילה, אך איש מהם לא נעשה גיבור לאומי; חלקם הושמצו נמרצות, אך איש מהם לא ממש נחשב לנבל לאומי. עם זאת, מעשיהם השפיעו על ההיסטוריה יותר מפעולות רבות של מדינאים מהוללים יותר, ולא פעם היו משפיעים פי כמה מהנעתם של צבאות הלוך ושוב על פני גבולות, ובעלי עוצמה רבה יותר, לטוב ולרע, מצוויהם של מלכים ומחוקקים. חשיבותם היא בכך שהם עיצבו וכיוונו את מחשבתם של בני האדם."
במילים אלה נפתח פרק המבוא של הספר "הפילוסופים הארציים", ומכאן והלאה, דמותם של הכלכלנים הגדולים, הן האישית והמנייריסטית, והן בפן ההגותי, תיחשף ותעלה על הנייר. יש לזכור שאנשים עלומים אלה שינו הלכה למעשה את פני העולם, ועשו זאת תוך שהם רכונים (במרבית המקרים) על מכתבתם. לרעיונותיהם היה כוח בל ישוער, מספיק כדי למוטט ולהחריב אימפריות, לערער סדרים פוליטיים ולעודד מאבקים בין מעמדות.
"אפשר היה לחשוב כי בעולם הנקרע בשל בעיות כלכליות, עולם המוטרד דרך קבע מעניינים כלכליים ומדיונים על סוגיות כלכליות, הכלכלנים הגדולים יהיו מוּכָּרים כמו גדולי הפילוסופים או המדינאים. אלא שהכלכלנים הם רק צללים מן העבר, והעניינים שבהם דנו בלהט כה רב מתקבלים במעין יראת כבוד מרוחקת. חשיבותו של מדע הכלכלה, כך נהוג לומר, אינה מוטלת בספק, אך זהו תחום קר וקשה, שמוטב להותירו בידי יודעי ח"ן בלבד.
אך אין דבר רחוק יותר מן האמת. מי שחושב כי כלכלה היא עניינם של פרופסורים בלבד, שוכח כי זהו המדע שהעלה אנשים על מתרסים. מי שמציץ בספר ללימוד כלכלה ומסיק כי זהו מדע משעמם, כמוהו כמי שמעיין בספר על יסודות הלוגיסטיקה ומחליט כי חקר תורת הלוחמה הוא תחום יובשני בעליל."
ייתכן וגדולתה של הפילוסופיה הכלכלית היא בנסיונה לאתר חוט מקשר, דפוס פעולה קבוע והגיון מאחורי הפעילות הכלכלית הענפה בה אנו חוזים ביום יום, אולם, איזו מלאכה עצומה נשאו הם על כתפיהם! כיצד יכול אדם להסביר באמצעות אותה מערכת של כללים את פעולותיו של האיכר האביון יחדיו עם החלטותיו של בעל ההון? כיצד ניתן לתור אחר חוקים עקביים ויציבים מאחורי ההמונים הצועדים ברחובות כמו גם מאחורי מוכרי המים והבייגלה החם?
אבל זאת בדיוק מה שעשו אותם כלכלנים גדולים – הם הצליחו להפוך את העולם כולו לדרמה משוחקת היטב שבה לכל פרט ופרט יש תפקיד מוגדר וברור. מרגע שחשפו את דפוסי הפעולה הכלכליים, העולם חדל להיות כאוטי ומקרי, והפך למבנה מסודר של ארועים בעלי משמעות, לעיתים אף הכרחיים.
ספרו של היילברונר מתעתד לקחת אותנו למסע בין אותם רעיונות גדולים שעיצבו את העולם הכלכלי בו אנו חיים, כמו גם למסע בחייהם של אותם הוגים, ביניהם ניתן למצוא: "פילוסוף ומטורף, איש כמוּרה וסוחר בורסה, מהפכן ואציל, אסתטיקן, ספקן ונווד." אולם, בטרם נוכל לעמוד על טיבם של הרעיונות המרתקים והאישים המופלאים שמאחוריהם, מבקש היילברונר לענות על שאלה אחת מטרידה
"כיצד זה עברו להן ששת אלפים שנה של היסטוריה מתועדת מבלי שהופיע בהן אף לא פילוסוף ארצי בולט אחד. הנה עובדה משונה: האדם נאבק בבעיה הכלכלית זמן רב לפני תקופת הפרעונים, ובמהלך אותן מאות שנים הוא הצמיח פילוסופים לעשרות, מדענים, הוגים פוליטיים, היסטוריונים, מאות אמנים, אלפי מדינאים. מדוע אפוא לא היו כלכלנים?"
To be continue
____________
נ.ב.
בהקדמת המחבר למהדורה השביעית מספר היילברונר כיצד עלה במוחו הרעיון לכתיבת הספר שיסקור את התפתחותה של ההגות הכלכלית כולה. הוא פנה למרצה שלו, פרופסור אדולף לווה, ושטח בפניו את הרעיון. לווה היה מזועזע מהיומרה של הסטודנט הצעיר – "את זה אינך יכול לעשות!" הכריז בכל סמכותי, ולמרות זאת כתב היילברונר שלושה פרקים ראשונים וחזר אל הפרופסור על מנת להראות אותם לו.
"את זה אתה חייב לעשות!" אמר לו הפרופסור לאחר הקריאה, ואז גם סייע בידו לכל אורכה של מלאכת הכתיבה.
תהיה אנקדוטה זו לנגד עיניכם בכל פעם שמקור סמכות זה או אחר מנסה לרפות את ידכם…
____________
לפרק הבא – המהפכה הכלכלית
לרכישת הספר באתר הוצאת שלם – לחץ פה
____________
האזרח דרור
הדבר האירוני הוא שהכלכלה היום, שהיא כביכול מדע "ארצי" היא בעצם אגף הגות פילוסופי רוחני לגמרי, נטול כמעט כל קשר לארציות או לחומריות. הכלכלה סותרת את חוקי הפיזיקה – לדוגמה החוק השני והראשון של התרמודינמיקה, אבל אנשים עדיין אומרים שהיא "ארצית" (משום שהיא עוסקת בדברים שניתן למשש אותם) ושהיא "מדעית" (בגלל שהיא משתמשת במתמטיקה).
אשמח לעקוב ולשמוע עוד על הספר. נשמע מרתק.
האזרח דרור
אסי
עומד לסיים את הספר. פשוט כיף. הספר מצליח לא רק לתאר בתמציתיות את עיקר הגותם של אותם פילוסופים ארציים, אלא בנוסף מצליח להעביר את רוח התקופה בה הם חיו. הבונוס הוא הצצה לתוך חייהם הפרטיים של הפילוסופים הארציים. תוכלו לגלות שם קצת על אישיותו המוזרה של אדם סמית, ועל מעלליו ההומוסקסואליים של ג'ון מיינרד קיינס במסדרונות של אוניברסיטת קיימברידג'. מומלץ מאוד!!
אסי
יואב
אחד הספרים הטובים שקראתי בחיי, ואני רק באמצע (של הספר). בעיני הספר צריך להילמד באוניברסיטאות כמבוא ל"מבוא לכלכלה". אולי אפילו בתיכונים.
כל מילה שנכתבה עליו בפוסט – בסלע.
נויפלד – תשיג לעצמך עותק.
יואב