בשנת 1949 היה המשק הישראלי שרוי במשבר קשה. רבבות עולים הגיעו ארצה, האינפלציה חגגה, לא היה מספיק אוכל והיו לא מעט אנשים רעבים. "סל המזון היומי" שיכלו אזרחים לרכוש באמצעות פנקס הנקודות שלהם הכיל כמויות מזעריות של אוכל, כגון: לחם אחיד, 60 גרם תירס, 58 גרם סוכר, 60 גרם קמח, 17 גרם אורז, 20 גרם קטניות, 20 גרם מרגרינה, 8 גרם אטריות, והקצבת הבשר עמדה על 75 גרם לנפש לחודש. באותה שנה בדיוק גם חוקק בן גוריון את "חוק לימודי החובה", אותו אנחנו מכירים כחוק "חינוך חינם". עד כדי כך היה חשוב החינוך לבן גוריון, עד שגם באותם ימים טרופים הוא מצא את המימון הדרוש. ועדיין, 63 שנים אחר כך, תלמידים רבים מאוד לא הולכים לבית הספר.
תופעה מדאיגה זו אינה נובעת מאחוזי נשירה גבוהים: התלמידים דווקא מגיעים לבית הספר, אך הם אף פעם לא הולכים אליו. במקום זאת, ההורים "מקפיצים" אותם.
שיעור התעמלות
בארה"ב אחוז הלוקים בהשמנת יתר הכפיל את עצמו מאז שנות ה-70, וגם בישראל ישנה עליה חדה במשקל-יתר ובחוסר פעילות גופנית, במיוחד בקרב ילדים ובני נוער. ישנם מאמרים שמראים, שעודף השימוש ברכב הפרטי – שבא על חשבון ההליכה ברגל והרכיבה באופניים – הוא בין הגורמים לעלייה המשמעותית בכמות הסובלים מעודף משקל ומחוסר בפעילות גופנית.
שיעור חברה
מאמרים רבים נכתבו על הקשר ההדוק בין תחבורה וחברה; יש אפילו כתב עת יעודי שמוקדש רק לנושא הזה. מחקרים מראים, שילד שמגיע לבית הספר ברגל או באופניים, במקום להיות "מוקפץ" ברכב של ההורים, נהנה משיפור בדימוי העצמי, מפיתוח קשרים חברתיים ומאימוץ הרגלי פעילות גופנית כבר בילדות.
שיעור כלכלה
ע"פ דו"ח הוועדה למיסוי ירוק (עמודים 13-14) עודף השימוש ברכב פרטי בארץ גורם לנזקים כלכליים המסתכמים ב-6% מהתוצר. זאת, כתוצאה מזיהום אוויר (שגורם לתחלואה ולתמותה); פקקים (שגורמים לאובדן שעות עבודה למשק); אובדן שטחים פתוחים (כבישים, ובעיקר מחלפים, הם זללני שטחים אדירים); ותאונות דרכים (שגורמות לנזק עצום, בנפש וברכוש). ממש דצ"כ עד"ש באח"ב.
בטווח הקצר, "הקפצת" הילדים לכל מקום גורמת להרבה נסיעות מיותרות ברכב הפרטי. בטווח הארוך – סביר להניח שילד, ש"מוקפץ" לכל מקום יהפוך למבוגר, שמגיע לכל מקום ברכב הפרטי.
שיעור קומה
הורים רבים, ש"מקפיצים" את ילדם לבית הספר מתוך מטרה להגן עליו, לא מודעים לכך, שבפועל הם עלולים לגרום לו נזק: ליד בתי ספר רבים בארץ משתרך בשעות הבוקר תור ארוך של מכוניות. ילד הוא נמוך יותר ממבוגר – ולפיכך גם קרוב הרבה יותר לגובה האגזוז. כך קורה, שהילדים נאלצים לשאוף במשך זמן רב את "ריח הניחוח" שפולטות המכוניות של הוריהם.
שיעור גיאוגרפיה
פרויקט ההליכה לבית הספר מתקיים מאז 1994 ב-37 מדינות ברחבי העולם. האירוע כולל הליכה משותפת של ילדים ומבוגרים לבית הספר תוך התייחסות לנושאי בריאות, איכות הסביבה ובטיחות בדרכים. בשנים האחרונות הוא מתקיים גם בישראל, בבתי ספר רבים ברחבי הארץ.
שיעור מולדת
בפרויקט ההליכה לבית הספר בארץ שותפים הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ארגונים סביבתיים ועוד.
מידע נוסף אפשר לקרוא באתר הפרויקט הבינלאומי. אפשר גם פשוט, בגילאים הצעירים, ללכת עם הילד לבית הספר; וכאשר הילד גדל ומגיע לגיל, שמאפשר לו ללכת לבית הספר באופן בטוח ובטיחותי, לתת לו ללכת לבית הספר לבד, או עם חברים. תנו לו ללכת – ותזכו בילד בריא יותר, עצמאי יותר, מאושר יותר – מה עוד אפשר לבקש?
* תודה ליפעת, אלי ומיקה על עזרתם בהכנת הטור.
________
הפוסט התפרסם לראשונה בבלוג המומלץ של איתמר כהן אופנן
________