איך הפסקתי לאכול בשר ועודדתי אנשים אחרים להמשיך

מאז שאני זוכר את עצמי הייתי קרניבור בעייתי. תמיד הצלחתי למצוא פגם אופציונאלי בכל מנה בשרית ובהתאמה ניגשתי אל כל אחת בחרדה אמיתית. בשניצלים היה את "הגומי" שאף פעם אי אפשר להקדים ולראות בגלל פירורי הלחם, בהמבורגרים את הביס הזה שבו השיניים ננעצות במשהו קשה ולא ברור, אולי סחוס שלא נטחן כראוי, ובסטייקים היו גידים שיכולים לגרום לך ללעוס ביס אחד במשך שעות ואז להיחנק בזמן שאתה מנסה לבלוע אותו שלם. אל תתחילו אפילו לדבר איתי על נקניקיות, ספריבס, או חלילה שווארמה – חגיגה של סחוס, שומן וזוועות אחרות שרק מחכות להזדמנות להשיג את נקמתן.

אז לפני שנה בדיוק הפסקתי לאכול בשר (בקר, עוף וחזיר). ההפסקה היתה הדרגתית, למעשה, במשך שלוש השנים האחרונות המעטתי באופן עקבי בצריכת הבשר עד שהגעתי למצב בו הייתי אוכל אותו פעם או פעמיים בשבוע בלבד. העובדה שאני לא באמת אוהב בשר היתה כמובן לעזר בתהליך ההפסקה הסופית, אבל היא לא היתה לבד, במהלך השנים האחרונות הלכו והתווספו לה עוד סיבות, חלקן בעקבות צפייה בסרטי דוקו על תעשיית המזון, וחלקן בעקבות קריאה של ספרים שעוסקים באותו נושא בדיוק. מתוכן ניתן למנות בקצרה שלוש מרכזיות:

1. הסיבה הבריאותית – אם אתם חושבים שחיה שהוזרקו לה זרזי גדילה ואנטיביוטיקה, שניזונה במהלך חייה הקצרים מתפריט דל של תירס (שכלל אינו מותאם לקיבתה) ושחיה בצפיפות ובזוהמה יכולה לתרום במשהו לבריאותכם ולחוזק גופכם אתם כנראה חיים בסרט. 99% מתוצרי הבשר שאנחנו אוכלים מקורם בחוות תעשייתיות, ואת התהליך שעובר הבשר שאנחנו אוכלים מרגע לידתו ועד שהוא נוחת לנו בצלחת ניתן לסכם בשתי מילים – גועל נפש.
תוסיפו לכך את העובדה שמרבית החוקרים והמדענים משוכנעים שהנגיף הקטלני הבא יגיח לאוויר העולם מאחת החוות האלה, ותקבלו מתכון חגיגי לאסון.

 

 

2. הסיבה האקולוגית – נכון להיום, תעשיית גידול בעלי החיים לצורכי מאכל היא המזהם מספר אחד בעולם, יותר מתעשיית הרכב. הפרות, התרנגולות והחזירים שאנחנו אוכלים צריכים בעצמם לאכול מספיק כדי לגדול, עובדה שמצריכה שטחי מרעה עצומים ושדות אינסופיים של גידולים חקלאיים שלא נועדו אלא לספק את האוכל של האוכל שאנחנו אוכלים. בנוסף, כל דבר שאוכל גם צריך בסופו של דבר לחרבן, וכתוצאה מעובדה מצערת זו, והעולם שלנו הולך וטובע בחרא של תרנגולות, חזירים, ופרות.

3. הסיבה הבודהיסטית –  בתור סטודנט נצחי לפילוסופיה, במסלול ללימודי דתות, היכרות עם הדת הבודהיסטית היתה רק שאלה של זמן. אני כמובן לא מתיימר להיות מומחה גדול, אבל עקרון אחד שלה נטבע בחיי – הימנעות מגרימת סבל – ואיך שלא תסתכלו על זה, אכילת בעלי חיים גורמת לסבל.

___________

אז לכל מי ששאל אותי בעבר למה הפסקתי לאכול בשר, אלה פחות או יותר הסיבות, ואני לא מעלה אותן עכשיו על הכתב כדי לנסות ולשכנע אתכם להפסיק לאכול בשר. אני גם לא הולך לשלוח אתכם לצפות בהרצאה של גארי יורופסקי ("ההרצאה הכי טובה בעולם" הצליחה לשעמם אותי למוות אחרי 11 דקות), או לקרוא את ספרו של ג'ונתן ספרן פוייר "לאכול בעלי חיים" (הספר הטוב היחיד שלו לדעתי).

למעשה, ובמלאת שנה לחצי-מחונות שלי (עד אתמול עוד אכלתי דגים) הגעתי למסקנה הפוכה – אני חושב שאתם צריכים להמשיך לאכול בשר, ולא רק שאתם צריכים להמשיך, אתם אפילו צריכים להכפיל את הכמויות. אנשים חלשים כמוני, שנגעלים מאכילת גופות רקובות ומזוהמות של בעלי חיים, ושרוצים למות בכל פעם שהם נוגסים בחתיכה קטנה של סחוס, רק משמרים ומאריכים את חייה של תעשיית הבשר. צמחונים וטבעונים תמיד יהוו מיעוט קטן וסמולני מכלל האוכלוסיה, וכל ניסיון להיאבק או להטיף כנגד אכילת בשר נדון לכישלון. מה שאנחנו באמת צריכים זה עוד ועוד אוכלי בשר, אנחנו צריכים שמיליארד סינים יקומו מחר בבוקר וידרשו בייקון לארוחת בוקר ושניצל עם פתיתים לצהרים, ואנחנו צריכים שבהודו יפסיקו לאלתר לסגוד לפרות ויתחילו לאכול אותן עם קטשופ' בלחמניות.

אנחנו צריכים את זה כי הדרך היחידה לעצור את תעשיית הבשר היא להביא אותה לקצה גבול היכולת שלה. לנקודה שבה האדמה לא תוכל לספוג עוד מטר מעוקב אחד של צואה, לנקודה שבה לא יוותרו עוד חורשים ויערות שניתן לברא לטובת שטחי מרעה, לנקודה שבה תפרוץ המגפה הבאה שתגרום לשפעת העופות להרגיש כמו צרבת קלה… אנחנו צריכים, בקיצור, אנשים רעבים, עם קיבה חזקה ואדישות מוחלטת לעולם שסביבם.

מכירים כאלה? קופון חינם ל"ביג מק" עלי.

_________

באותו נושא – היסטוריה של מהירות – פרק 2 – רומא 1986

_________

תגובות11

  • הגב ינואר 1, 2012

    רווית כהן

    כתיבה נהדרת.
    חייבת לציין שההרצאה של הבחור הקירח הזה יורופסקי הייתה דווקא השעה המרתקת ביותר שראיתי בפייסבוק השנה. בהחלט שם ראוי לטעמי.

    אבל איך אומרים, על טעם וריח… 

      

  • עמית נויפלד
    הגב ינואר 1, 2012

    עמית נויפלד

    תודה,

    בנוגע לגארי, אולי אני באמת צריך לתת לו עוד צ'אנס 🙂

      

  • הגב ינואר 2, 2012

    ערן מחלו

    אז רגע, איפה הקופון, לא הבנתי
    😉 

      

  • הגב ינואר 2, 2012

    דותן

    כל הכבוד!!!! בחיי שניסיתי פעמיים להפסיק את הההרג, נסיון אחד תפס לשנה והשני לשבוע….אמשיך לנסות, אולי ההדרגתיות היא סוד ההצלחה.

      

  • הגב ינואר 2, 2012

    ערן מחלו

    ואם להיות רציני לרגע – כשג'וני ליידון היה פה בארץ לפני שנה ומשהו, הוא נשאל על צמחונות וענה – "יש לי שני סטים של שיניים – אחד לירקות ופירות, ואחד לבשר. אתה לא יכול להתכחש לטבע שלך". ולמרות שעובדתית קרניבוריזם הוא לא טבע האדם, האבולוציה הביאה אותנו לאכול חיות ושינתה את טבענו לנצח. 

    כמוך, קראתי את ספרו המצויין של פוייר, וכן, יש שם כמה נקודות חזקות ועניינים שאין להתעלם מהם, אבל בסופו של דבר הוא ספר מיסיונרי וסובייקטיבי ממש כמו כל ספר של אושו.

    אולי זה טיעון חלש, אבל בי תמיד מקננת המחשבה שרוב החיות שבעצם מתלוננים על כך שהן מעונות וסובלות וחיות בתנאים לא תנאים עד שהן מגיעות לצלחתנו – צריך לזכור שסביר להניח שהן לא היו באות לעולם לולא יועדו להיאכל לבסוף. 

      

  • עמית נויפלד
    הגב ינואר 2, 2012

    עמית נויפלד

    זה אכן טיעון בעייתי, אם אתה מביא חיים לעולם רק על מנת לענות אותם ולאכול אותם בסופו של דבר, אז עדיף היה שלא היו נולדים בכלל. אם מנגד היית נותן לכל פרה, חזיר ותרנגולת לחיות חיים מלאים ומספקים לפני שהיית הופך אותם לשיפודים, אז יש מצב שהיה על מה לדבר.

    בכל מקרה תודה לדותן ולך על התגובה

      

  • הגב ינואר 5, 2012

    עומר

    עמית,
    תודה על הפוסט הזה. לפני 5 חודשים החלטתי לעבור מלהיות אומניבור לטבעוני מוחלט. כמה סרטי תעודה, ו-Food Inc במיוחד, ההרצאה של יורופסקי (גם אני לא סבלתי אותו בפעם הראשונה, הפעם השניה היתה הרבה יותר מוצלחת), ומקורות מידע אחרים רק גרמו לי להחליט שאני לא מוכן שאחרים – חיות, עובדים, האנשים סביבי, כדור הארץ ואני – ימשיכו לסבול מתעשייה שמנצלת כל דבר ואכפת לה רק מהשורה התחתונה.

    "לאכול בעלי חיים" נמצא ברשימת ToDo שלי.

      

  • עמית נויפלד
    הגב ינואר 6, 2012

    עמית נויפלד

    תודה עומר.

      

  • הגב מרץ 28, 2012

    ליאב נוי

    באמת נהניתי לקרוא.
    למרות שאני אישית מאמין שכן אפשר למגר עד קריסה גלובלית של תעשיית הבשר והחלב והביצים מהחי אם באמת נרצה מספיק (נרצה מספיק = מספיק אנשים ירצו).
    ולא דוגל בלגרום לכדור הזה עוד יותר סבל ממה שכבר הספיק לחוות "בזכותנו". 

    תודה לכולם על התגובות. 

      

  • הגב מרץ 14, 2016

    אלדד

    הבעיה שאם יעשו את זה לא ישארו עצים ולא נוכל לנשום.

      

  • הגב אוגוסט 27, 2019

    ביולוג ירושלמי

    עמית, פוסט מאלף ומשעשע 🙂
    אם יורשה לי, אז מבחינה אקולוגית סיבה מספר 2 לא הייתה נכונה מעולם כמזהם הראשי והעיקרי…
    התרבות בני האנוש היא המזהם מספר אחד בעולם שלא מדברים עליו, ולמרות שאני לוקח פה את הסיכון שזה נשמע מאוד אל-הורי וקיצוני מצידי, זו עדיין הסיבה העיקרית שאף אחד לא מונה אותה, ממש כאילו היא לא קיימת… זה פשוט מוזר.
    התרבות של חתולים באוסטרליה – רע. להשמיד את כולם ומהר. מין פולש. לירות בהם.
    התרבות של הומו-סאפיינסים-סאפיינים במאות מליוניהם – טוב.
    עוד בני אדם = עוד הרבה מאוד זיהום לכל משך חייו של האדם הנולד וצרכיו, במיוחד במדינות מפותחות לא פחות משבמדינות מתפתחות…
    מישהו רוצה להיות אקולוגי באמת?… למרות שזה מאוד מאוד בינארי, פשוט שלא יביא ילדים לעולם.
    הנה, זה הדבר הכי אקולוגי שאדם יכול לעשות למען כדור הארץ החבוט שלו.

    לאחריה, מבחינת סדר העדיפויות, המזהמים הגדולים ביותר הם:
    1. תחבורה – בעיקר מכוניות ומטוסים (!!!).
    מסקנות? מכור את הרכב, הספק לטוס לחו"ל.
    2. ייצור מזון – בעיקר בשר ומוצרי חלב.
    מסקנות? היה טבעוני או לפחות צמחוני.
    3.ייצור אנרגיה, בעבור חימום/קירור והפעלת מכשירים חשמליים.
    מסקנות? מכור את המזגן ואת תנור החימום, התלבש והתפשט בהתאם לעונה. ייבש כבסים בשמש. וכו' וכו' וכו'.
    https://news.yale.edu/2006/10/26/yale-journal-identifies-products-cause-greatest-environmental-damage

    חוץ מזה, במסגרת השפיות והנסיון לשכנע את הציבור לחטוא ממנהגיו הקלוקלים של לאכול בשר לפחות פעם ביום, ובהרבה מאוד מקרים גם פעמיים ביום (צהריים וערב), אפשר פשוט לנסות ולהפחית את הצריכה לפעם-פעמיים בשבוע. זו גלולת שפיות נסבלת יותר לעיכול…
    שינוי כזה לבדו יכול לעשות המון. למרות שאני כפסימיסט לא רואה אותו קורה בכלל.

      

השאירו תגובה