יום השבת מהווה נקודת חיכוך מתמשכת בחברה הישראלית. שאלות של חופש מסחר וחופש תנועה (תחבורה ציבורית בשבת) מאיימות לא אחת לקרוע את הציבור הישראלי, ולטעמי, יש לומר, בצדק. מסיבה זאת נרתעתי בתחילה כאשר פנה אלי רועי הורן, ממובילי יוזמת שבת Unplugged, וביקש שאגיע למפגש של "ארגוני השבת". הנחתי שמדובר בעוד ניסיון להעמיס תכנים דתיים על "העגלה החילונית הריקה", ולכן דחיתי את הזמנתו. לשמחתי הוא לא הניח לי וכך יצא שלפני מספר חודשים נסעתי לירושלים למפגש נוסף של "רשת השבת הישראלית", שם נכחתי לגלות שהרוב המוחלט של הנוכחים הם חילונים גמורים, ומגיעים ממגוון רחב של ארגונים חברתיים מהמגזר השלישי. לא בדיוק האנשים שהייתי ממהר להאשים בניסיון להדתה של האוכלוסייה.
יוזמת שבת Unplugged שואבת השראה מפרויקטים דומים ברחבי העולם, המפורסם שבהם הוא זה של חבורת Reboot, שיצרה את "מניפסט השבת" (פרשנות חילונית ליום המנוחה הדתי) ואת "יום ההתנתקות" (שהפך מאז לאירוע בינלאומי שמצוין גם בישראל תחת השם "יום לא דיגיטלי"). המטרה מאחורי היוזמה המקומית היא לזקק את המרכיבים ביום השבת שאינם מעוררים מחלוקת, ולעשות בהם שימוש כדי לאחד את החברה הישראלית. למשל, הרצון לבלות יותר עם המשפחה, לטייל בחיק הטבע, לחזק את הקשרים הקהילה, ליהנות ממפגשים עם חברים, ולטובת כל אלה – להתנתק מהמסכים המרצדים שמלווים אותנו כמעט בכל רגע נתון בחיים.
במהלך השנה האחרונה פעלה היוזמה על אש קטנה, והתרכזה בעיקר ביצירת רשת רחבה של שיתופי פעולה. בסוף השבוע הקרוב (02.06-31.05) היא משיקה אירוע "שבת Unplugged ארצית" ראשון, שמציע לציבור מגוון רחב של פעילויות חברתיות שייערכו כולן ללא מגע מסך. כך, למשל, ניתן להצטרף למופע בועות ענק בכיכר הבימה בתל אביב, לטיול בוואדי אזוב שבחיפה, להפנינג בחוף הים הצפוני של בת ים ולעוד עשרות פעילויות שונות (סיורים, מופעים מוזיקליים, הרצאות וארוחות משותפות) מהן ניתן להתרשם באתר היוזמה (חלקן בעלות אופי מסורתי, אך מרביתן יהלמו גם אתאיסטים אדוקים). מאחר והמארגנים מכירים בבעיית ההתניידות ביום שבת, הם דאגו מראש שחלק מהאירועים יערכו ביום חמישי בערב, שישי בוקר-צהריים ושבת ערב. ההשתתפות בפעילויות השונות אינה כרוכה בעלות, אך יש להירשם אליהן מראש.
לטעמי, יום השבת אכן טומן בחובו הזדמנות בעבור האדם החילוני. מאחר ואנחנו לא מתבקשים להיות זמינים בטלפון או במייל לבקשות של מנהלים ולקוחות, אפשר לראות ביום השבת "מעבדה" לניסויים בהתנתקות. לצאת בחמישי בלילה מבלי לקחת את הטלפון החכם. לבלות את שישי בוקר מבלי לבדוק הודעות ולו פעם אחת. לצאת לטייל עם הילדים ולא לשלוף את הטלפון כדי להנציח רגעים קסומים, אלא פשוט ליהנות מהם ולהניח להם להיצרב בתודעה (אז גם יש סיכוי שניזכר בהם בעתיד). להיפגש עם חברים ולעשות זאת מבלי להיעזר בחברתם של מסכים. להיות כאן ועכשיו, נוכחים. ככל שנתנסה ביותר רגעים "לא דיגטיליים" בזמן שבו הם מתאפשרים בצורה הטובה ביותר, נוכל (ונרצה) לשלב אותם בהמשך ביתר קלות גם ביומיום הפעלתני.
אז, בין אם אתם בוחרים להשתתף באחד מהאירועים שיערכו בשבת הקרובה ובין אם לא, אל תוותרו על ההזדמנות לגלות עד כמה אתם באמת מכורים.
***
***
לאתר שבת UNPLUGGED
באותו נושא:
יעל ר.
הרעיון כשלעצמו יפה ומבורך – אבל לא מספיק, במדינתנו. לי עצמי אף אחת מהפעילויות הללו לא ריאליות, בשל חוסר נגישות (אין לי רכב, והאם כחלק מתנועת הסלואו איננו אמורים להעדיף תחבורה ציבורית?). פעילות כזו בישראל חייבת לכלול את הנושא של חופש תנועה לכל. אם איני יכולה לזוז מהבית בשבת, מה לעשות, ה-plugged מציע אפשרויות בידור בלית ברירה (כמובן, אפשר גם לקרוא, לבשל וכו', אבל יש יותר סיכוי שתשתמש בטכנולוגיה בהיעדר חופש תנועה שמצר את אפשרויותיך בסופ"ש).
בחו"ל אין לי צורך ביוזמה כזו – כשאני מתגוררת/מטיילת בחו"ל כמות השימוש שלי בטכנולוגיה הרבה יותר קטנה, לעתים אפסית בימים שונים, כי יש לי יכולת לנוע, ויש לי חופש בחירה (גם ביומיום התחבורה הציבורית בערים רבות בחו"ל טובה מזו הקיימת ממקום מושבי בישראל). למעשה, גם השימוש שלי ב"מסך מגע" בחו"ל רובו לצורך פעילויות בחוץ – ניווט רגלי למסלולי הליכה בטבע, או השגת מידע על פעילויות מקומיות, משחקי ניווט עירוניים וכו'.
קשה לראות את זה אולי כשיש לכם מכונית, אבל כשאתה במעצר בית כל סופ"ש וכל חג לנצח פעילויות שקוראות לך לצאת החוצה ולעזוב את המחשב והטלוויזיה כשאין לך אפשרות פיזית לעשות כן, ייראו מעציבות, מתסכלות, או אפילו לעג לרש. השיח חייב לכלול דיבור על חופש תנועה.
יעל ר.
עמית נויפלד
היי יעל, יש התייחסות מפורשת של מארגני האירועים לעניין, והיא גם מופיעה בפוסט – אירועים שנקבעו במיוחד לחמישי ערב, שישי בוקר ושבת ערב. בנוסף, הפריסה הרחבה של האירועים, מעל 70 ביותר מארבעים רשויות, נועדה בדיוק לאפשר לכמה שיותר אנשים להגיע ולהשתתף מבלי להזדקק לרכב פרטי.
מעבר לכך, עמדתי בנושא ברורה, אני בעד תחבורה ציבורית בשבת, ולצערי היעדרה מהווה את הסיבה היחידה לכך שטרם נפטרתי לגמרי מהרכב הפרטי (שעצם אחזקתו מאמללת אותי, האמיני לי, ורוב הזמן הוא נותר גם בשבתות במגרש החניה של הרכבת בהרצליה), את יכולה לקרוא יותר בפוסט שלינקקתי אליו תחת המילים "תחבורה ציבורית".
עמית נויפלד
יעל
טענותיי אינם אליך, כמובן – בתור נוסעת בתחבורה הציבורית מי כמוני מבין למה אחזקת רכב פרטי נכפית כאן גם על מי שהיה מעדיף לנסוע בתחבורה ציבורית… ברור לי שדעתך כדעתי.
הטענה שלי היא שלמרות המילים היפות, ארגון שהמטרה הראשית שלו היא שבת של התנתקות, שלדבריך פעילים בו פעילים חברתיים – ארגון כזה חייב לכלול קריאה לתת לכל אדם, כולל מי שאינם יכולים להחזיק רכב (עניים/קשישים/עיוורים/בני נוער), הזדמנות שווה לקחת חלק בפעילויות. זה חייב לכלול את הנושא של שוויון תנועה, של אפשרות להתנתק, לצאת מהבית, באמצעות תחבורה ציבורית. זה משולב יחד.
ההימנעות מכך היא בגלל שמתחת לכל המילים היפות יש פה עדיין אג'נדה דתית חזקה, והיא זו שתשאיר אותי גם בסופ"ש הקרוב מול טלוויזיה ומחשב בלית ברירה, בניגוד לרצוני.
רואים את זה אם מסתכלים באתר התנועה על ערכי הליבה, וכבר בדף השני כתוב "האם האווירה השבתית המיוחדת יכולה הייתה להיות גם ביום שלישי? אגדה ידועה מספרת על שני חסידים שביקשו לברר…". גם כותרת המשנה לאתר היא "מגשימים יהדות ישראלית".
נכון שיש גם תכנים בשבת לבעלי רכב, אבל לאדם כמוני שידו אינה משגת רכב, שמרגיש במעצר בית כל חג, כל סופ"ש, שנגזלת ממנו בחירה בשם הדת גם כשהצורך בנסיעה חיוני (לשירותי רפואה, למשל), זה לא מספיק. הגופים הללו נועדו "לקרב" חילוניים אבל מבלי להכיר בזכות הבסיסית של האחר. בחוסר המעש הם ממצבים את המציאות הזו ותומכים בה בשתיקה. גם אם היוזמה כוללת לא מעט דברים יפים, יש פה טעם לפגם, ועבורי כחסרת רכב זה חתיכת פגם משמעותי.
יעל
עידן כספרי
הבעיה שלי היא אחרת. אני מאוד בעד התנתקות ממסכים בכול עת ושעה. אבל מהאתר של המארגנים ישנו ניחוח לא נעים לאפי של מסיונריות דתית, המעמידה לכאורה את השבת הדתית על ראש שמחתה. דבר שאני בתור אתאיסט (וגם חושב שיש התנגשות בין מסורות דתיות שבסיסן הוא כפייה לבין תנועת ההאטה שמהותה פלורליסטית) לא יכול לשתף אתו פעולה.
ראו גם מאמרו של רם פורמן יושב הפורם החילוני היום בהארץ: https://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.6132346
עידן כספרי
עמית נויפלד
היי עידן, קראתי הבוקר את מאמרו של פורמן, וכפי שהגבתי לחבר אחר בפייסבוק, כשאתה יו"ר הפורום החילוני כמעט ואיך ברירה אלא לראות ביוזמה הזאת ניסיון לכפייה. זאת הגישה והתחושה שגם מנעה ממני בהתחלה להגיע למפגשים של הארגונים שלוקחים בה חלק. כאשר כן הגעתי הופתעתי לגלות שהרוב המוחלט של הנוכחים רחוקים מהדת, ועדיין שמחים לגלות שיש פה ושם רעיונות שאפשר להסכים עליהם (ואלוהים יודע שיש די והותר סיבות לעימותים). אני מתנגד לכל סוג של כפייה דתית, ובאופן אישי אני לא מרגיש ניחוחות שלה בקמפיין הזה. לעניות דעתי מדובר בקמפיין חיובי שמעורר מודעות למקום של המסכים בחיינו. כשארגונים אחרים בעולם הובילו קמפיינים דומים לא האשימו אותם בניסיון להדתה, פשוט בישראל זה נושא מאוד טעון (ושוב, בצדק).
מעבר לזה, תנועת ההאטה אכן פלורליסטית, אבל אני לא חושב שהיא מתנגשת במסורות דתיות, פשוט מאחר ואני לא מסכים שכל המסורות הדתיות מבוססות על כפייה. גם ביהדות יש זרמים פלורליסטיים, וחבל שאלה הקיצונים שקובעים את הטון.
עמית נויפלד
יואב שיי
קשה להתעלם מהמניע האמיתי שמאחורי היוזמה הזו, וההנחה שעומדת בבסיסו – שהדרך בה אני מעביר את יום המנוחה שלי אינה לגיטימית. כל עוד אין פעילויות הפוכות, שמציעות לציבור הדתי להתארח לשבת אצל משפחה אתאיסטית למהדרין כדי שילמדו איך אפשר ליהנות מהשבת בלי לחתוך מראש נייר טואלט, אני לא מוכן לקבל את המיסיונריות הזו, גם אם היא מתחזה למשהו "מגניב" ויהודי לייט.
יואב שיי
עמית נויפלד
ההנחה היחידה שעומדת בבסיס הקמפיין, בארץ ובעולם, היא שאנשים מחוברים יותר מידי למסכים. זה הכל. מאחר ושלישי אנפלאגד היה למעשה מאלץ אותנו להשבית את המשק, הרי שיום השבת הוא ההזדמנות היחידה ליוזמה כזאת. מעבר לזה, חלק גדול מהפעילויות מנסה לגרום לאנשים דתיים להתערות בקרב חילונים, להטב"ים ועוד – כלומר, יש רצון להוביל לחיבור של שני העולמות ולא רק לגרור חילונים לבתי כנסת (אין בתי כנסת בפעילויות, לפחות ממה שאני ראיתי). אני מבין שהשבת היא נושא טעון, ולמען האמת ציפיתי לתגובות יותר נזעמות (ראה טוקבקיסטים בהארץ אחרי מאמר של מנכ"לית היוזמה), אבל לפעמים אנפלאגד הוא רק אנפלאגד, ובאמת שלא צריך לחפש מניעים נסתרים מאחורי יוזמה שהרוב המוחלט של הארגונים החברים בה רחוקים מהדת בדיוק כמוני וכמוך.
עמית נויפלד
עמית נויפלד
אגב, ראיתי עכשיו בעמוד היוזמה בפייסבוק שהם כתבו שהפעילויות התחילו, ושהם זמינים לאורך כל היום וגם מחר לשאלות בנוגע לדרכי הגעה או בעיות טכניות אחרות, קצת לא אנפלאגד מצידם, שלא לומר חילול שבת מוחלט… 😉
עמית נויפלד