יום השינה העולמי

כמו מרבית אזרחי ישראל, גם אני נקלעתי בשבועיים האחרונים לסחרור הבחירות, וכתוצאה מכך פספסתי (ולא בפעם הראשונה) את אחד מהאירועים המהותיים ביותר של תנועת ההאטה, הלא הוא "יום השינה העולמי" (שהתקיים בתאריך 13.03). מסתבר כי בזמן שאנחנו עוסקים בזוטות, אנשים אחראיים ברחבי העולם מבקשים להפנות את הזרקור לנושא החשוב של השינה, ולא פחות מכך, לגורמים ההולכים ומתרבים אשר מפריעים את מנוחתה.

האירוע, המצוין ברחבי העולם ביום שישי של השבוע המלא השני של חודש מרץ (כי לקבוע סתם תאריך זה לחלשים), נחגג לראשונה ברחבי העולם ב-14 למרץ 2008, תחת הסלוגן Sleep well, live fully awake, ומטרתו המוצהרת היא לעורר מודעות להפרעות השינה, אשר מוגדרות על ידי המארגנים כמגיפה עולמית הפוגעת בחייהם של קרוב למחצית מאוכלוסיית העולם.

מעבר לעובדה שהשינה היא פעילות מענגת לכשעצמה, נזקפים לזכותה לא מעט יתרונות אובייקטיביים, כגון: שמירה על משקל תקין, הפחתת הסיכון לחלות בסוכרת וביתר לחץ דם, תחלואה נמוכה באופן כללי, הפחתת הסיכון להיפגע בתאונות, שיפור במצב הרוח, בקשרים עם הזולת וכמובן הפחתת לחצים.  למרות האמור, דומה כי בעשורים האחרונים חל פיחות במעמדה של השינה, הבא למשל לידי ביטוי בהיעלמותו כמעט המוחלטת של השנ"צ (השם יקום דמו), ויותר אנשים מוצאים סיבה לגאווה בהיותם נזקקים למעט שעות שינה – בדרך כלל פוליטיקאים, אנשי עסקים ו"מצליחנים" אחרים המבקשים להציג עצמם כאילו התגברו על צרכים ביולוגיים בסיסיים.

הסיבה המרכזית, לטעמי, להתדרדרות במיצובה של השינה כפעילות פנאי מועדפת, נעוצה באופייה האינסטרומנטלי של התקופה בה אנחנו חיים – בכל רגע נתון אנו צריכים להיות מחויבים לפרויקט האדם – עשייה בלתי פוסקת שמטרתה "לקדם" את חיינו, גם אם איש לא יודע מה היעד הסופי או המטרה. כתבתי בעבר במספר מקומות על השפעתה של רציונליזציה זו על תרבות הפנאי (לגרסא המקוצרת ב"מוסף הארץ"), וכעת מסתבר שהוא פוגעת אנושות גם בקודש הקודשים, המפלט האחרון של האדם הנהנתן – השינה.

בסקר שערכה "האגודה העולמית לרפואת השינה" לרגל יום השינה העולמי האחרון, השתתפו 8,000 נשאלים מעשר מדינות שונות, ובמהלכו התגלה כי הסיבות הנפוצות ביותר להפרעות השינה הן לחצים הנובעים מעבודה, מבעיות כלכליות, ומהפרעות טכנולוגיות שונות. לא פחות מ-57% מהנשאלים השיבו כי איכות שנתם היתה יכולה להיות טובה יותר, וכמעט מספר זהה הודה כי אינו עושה דבר על מנת לשפר את המצב.

1024px-Auf_dem_Ofen_1895

אף פעם לא מאוחר מידי לחזור לישון כמו תינוקות (ציור:Zwei schlafende Mädchen auf der Ofenbank, Albert Anker, 1895 )

 

כחובב שינה מושבע אין לי אלא להצר על כך, שכן נדרשות רק פעולות בסיסיות ופשוטות על מנת להבטיח איכות שינה גבוהה. כך למשל, על מנת להתמודד עם לחץ הנובע מעבודה, כל שעלינו לעשות זה להבין מדוע אנחנו רואים בעבודתנו היומית את ייעודנו עלי אדמות, ומדוע אנו נמדדים ומודדים את חיינו לאורה של ההצלחה או חוסר ההצלחה בקריירה בה בחרנו לעצמנו – ההבנה תאפשר לנו להוריד את הרגל מדוושת הגז. על מנת להתמודד עם לחצים כלכליים כל שעלינו לעשות זה להבין מה זה בעצם כסף, לחיות במסגרת האמצעים שלנו, להימנע מחובות והלוואות, לדעת מתי יש לנו מספיק ולבחור בחיים מענגים של פשטות מרצון – המשוואה פשוטה, ככל שנוציא פחות נוכל לחיות יותר. גם השפעתה של הטכנולוגיה על חיינו חורגת מתחומם של ההפרעות הנגרמות מרטט אקראי או צפצוף של נייד ששכחנו לכבות – מן הראוי שנכיר בהשפעה זו ונלמד לשלוט בה, אם כי לא יזיק גם להרחיק את הטלפונים לחדר אחר כאשר אנחנו מתכוננים לשינה.

הפסקה האחרונה מלאה בלינקים ולכאורה חסרה במידע קונקרטי, אולם אני מאמין שאלה מכם שייפנו את הזמן על מנת להתעמק בקישורים (במידה וטרם יצא לכם בעבר) יפיקו מהם לפחות 8 שעות שינה נינוחה, שאת משקלה ניתן להעריך רק בזהב.

לקראת יום השינה העולמי הבא, ולאות כפרה על פספוס המאורע השנה, אני מבטיח לפרסם את מדריך השינה המלא, שיהיה מבוסס על מחקר שערכתי על עצמי בשלושת העשורים האחרונים, (אשר כלל, מעבר לשעות השינה המקובלות גם אלפי שעות נמנומים מקצועיים),  ויכיל, לצד פילוסופיות ההאטה אליהן הפניתי מעלה, גם עצות פרקטיות למהדרין. בנוסף, ייתכן ונארגן אירוע שנ"צ המוני באזור עסקים מרכזי, והיה ויש מישהו/י שיהיו מעוניים לקחת חלק בפעולה, אנא הקדימו וציינו זאת בתגובות – דברים קורים פה לאט, אבל שווה לחכות.

תגובות4

  • להגיב מרץ 21, 2015

    ניר

    הלינק להארץ סגור לקריאה בתשלום 🙁

      

    • עמית נויפלד

      אם אני לא טועה הגרסא שהתפרסמה בסוף היתה קצרה יותר, אבל זה הכי קרוב שמצאתי אצלי על המחשב 🙂
      ______

      "המנוחה כבר נעשתה עניין של בושה; הרהורים ממושכים כמעט שגורמים נקיפות מצפון. אדם חושב ועיניו בשעונו, כשם שהוא אוכל בצהריים ועיניו בעיתון הבורסה […] הנטייה לשמחה כבר מכונה "הצורך להנפש", והיא מתחילה להתבייש מפני עצמה. "זה רק למען הבריאות" – אומר אדם כשהוא נתפס בבילויו בחיק הטבע." (ניטשה, המדע העליז)

      לפני שבוע עידכן ח"כ דב חנין את עוקביו ברשת החברתית כי הוא עומד להגיש הצעת חוק לקיצור שבוע העבודה בישראל, "ההצעה הזו תאפשר לעובדים ולעובדות יותר שעות פנאי ובילוי בחיק המשפחה ועם חברים." כתב חנין, ובהתאמה זכה לאלפי לייקים ומאות שיתופים. בשנת 2004 הגישה ח"כ לאה נס הצעה דומה. במסמך רקע שהכין בעבורה אגף המחקר והמידע של הכנסת נכתב בין השאר כי "יורחב הפער החברתי בין מי שיכולים לצאת ולצרוך תרבות פנאי לבין מי שייאלצו להישאר בבית ביום זה".

      בהנחה שטענה דומה תעלה אף עתה, מוטב לנו להקדים ולשאול מתי בדיוק נוצרה המשוואה המניחה בצידה האחד את "תרבות הפנאי", ובצידה השני את "תרבות הצריכה". יהיה קשה שלא להודות שמרביתנו אכן התרגלנו לצרוך את הפנאי שלנו במטבעות קשים וסחירים: חופשות, מסעדות, בתי קפה, מופעים, סרטים, סופי שבוע בצימרים קסומים – דומה שכל פעילות פנאי המוכרת לאדם כרוכה למעשה בהוספת ימי עבודה ולא צמצומם, אולם לכך יש לשים שני סייגים חשובים.

      ראשית, עלינו להבין כי הצורך הבלתי פוסק שלנו ב"פעילויות פנאי" שימלאו את הפנאי עצמו, הינו חלק בלתי נפרד מתהליך אינסטרומנטאלי העובר על החברה המערבית ככלל. הרעיון של ישיבה בחוסר מעש כמוהו כהודאה בכישלון פרוייקט האדם, ואלמוני שיענה לשאלת פלוני "מה עשית בסופ"ש?" בתשובה "כלום", יזכה במקרה הטוב להרמת גבה. אחרי הכול חברו לשיחה הספיק לבקר בשלושה מוזיאונים שונים, תערוכה אחת טובה ואחת פחות, שתי ארוחות משפחתיות, וכמובן לרוץ עשרה ק"מ בים ולהרים משקולות. במילים אחרות, הפנאי הפך לעוד פרק זמן שבו מוטל עלינו להפגין התייעלות והשתבחות מתמידה.

      שנית, נשתכחה מאיתנו מסורת עתיקת ימים של בטלה גמורה: The Idler הג'נטלמן הבריטי הרובץ על כיסא נדנה עם מקטרת ביד, The flâneur המשוטט הצרפתי בעל הפנאי, החוקר את עירו ללא כל מטרה, ולאלה ניתן להוסיף משאר העמים את קוראי הספרים, המשחקים בפארקים ובגנים, הסועדים בביתם בחברת ידידים, המנמנמים, הבוהים בחלל האוויר, השוחים בים, הרוכבים בשבילים – פנאי אמיתי יכול להיות רק כזה הנעשה לשם ההנאה עצמה, וללא כל אמצעים.

      אז האם אנחנו ראויים לעבור לשבוע עבודה מקוצר ככל הגויים? הרי לכם דרך לדעת את התשובה – נצלו את השבת לבטלה גמורה, אם הצלחתם, יש לנו תקווה.

        

  • להגיב מרץ 21, 2015

    נמרוד

    נהדר
    והנה הרצאה קצרצרה ומעניינת מטד שאני מרבה לצטט ממנה לחברי:

    http://www.ted.com/talks/jessa_gamble_how_to_sleep

      

  • אלישבע זלצר

    זה המקום להצהיר כמה אני אוהבת לישון וגם לנמנם בבוקר כשאני מתעוררת

      

השאירו תגובה