מסה קריטית

ביום שישי האחרון השתתפתי בצעדת מחאה ברחוב דיזנגוף בתל אביב, תחת הכותרת "הולכי רגל מגשימים חלום". את הצעדה ארגנו מפעילות העמוד "מחזירים את מדרכות ת"א להולכי הרגל", והמטרה היתה ליצור מסה קריטית של הולכי רגל שתציף את שלל הבעיות בהן אנו נתקלים בעודנו צועדים בעיר – כלי רכב החונים על המדרכות, רוכבי אופניים (בעיקר חשמליים) הדוהרים בחוסר זהירות, כיסאות בתי קפה, דוכני מפעל הפיס, פחי אשפה וכדומה.

בהערכה זהירה, כשישים אנשים הגיעו לכיכר ויצאו לצעדה לעבר ארלוזורוב, כאשר המארגנות מובילות ומעודדות באמצעות שלל סיסמאות שהוכנו מראש. כמות הפידבקים החיוביים שקיבלנו מעוברים ושבים בעת הצעדה היתה, לפחות בעבורי, מחממת לב ומפתיעה – יושבי בתי הקפה, בעלי החנויות, הורים עם עגלות – כמעט כל מה שחלף על פנינו הביע את תמיכתו בצורה זו או אחרת, עובדה מעודדת לכשעצמה.

הולכי רגל מגשימים חלום

מחזירים את המדרכות להולכי הרגל, לפחות מהכיכר ועד לפינת ארלוזורוב

מטבע הדברים, צעדה מתוזמנת של 60 אנשים על מדרכות צרות ועמוסות יצרה פקק תנועה נייד למשתמשי המדרכה האחרים, ובעיקר לרוכבי האופניים אשר זה מכבר התרגלו, בלית ברירה, לעשות בהן שימוש כבנתיב מהיר. מארגנות הצעדה מצידן, ולשמחתי, לא ראו ברוכבי האופניים אויבים, ואף הציעו לכל מי שנאלץ לעצור בעטיינו להצטרף להפגנה ולצעוד עמנו כברת דרך קצרה. אם תרצו, "ההולכים והרוכבים מסרבים להיות אויבים".

ביום שישי ה-28.11.14, כחודש לאחר המפגן הקטן אך האיכותי של הולכי הרגל, עתיד להתרחש אירוע דומה, הפעם מצדם של רוכבי האופניים – "מסה קריטית" – כינוי לרכיבה קבוצתית על אופניים במטרה לעודד ולעורר מודעות לצורך בשבילי אופניים, וליתרונות של אלה האחרונים על פני רכבים ממונעים מכל סוג, הן לסביבה, הן לכיס והן לבריאות.

אירועי מסה קריטית, הנערכים בעולם מאז שנת 1992, מתקיימים תמיד ביום השישי האחרון של כל חודש, וגם בישראל נערכו עד כה לא מעט רכיבות, כאשר כמעט כולן אורגנו על ידי פעילי "ישראל בשביל אופניים", אולם מסה קריטית היא מטבעה ארגון ללא מנהיגות, וכל מי שרוצה יכול לקחת חלק בתכנון ובארגון.

640px-Bicycling-ca1887-bigwheelers

בניגוד לכתוב בערך הויקיפדי – אירוע מסה קריטית משנת 1887 כפי שהונצח במכחולו של צייר בן התקופה

בתור משוטט חצי מקצועי, ורוכב אופניים יומיומי, אני יכול להעיד שההפרדה בין הולכי הרגל לרוכבים היא כמעט הכרחית, במיוחד מאז הפכו האופניים החשמליים לאופציה פופולארית להתניידות בעיר. המהירות בה מרשים לעצמם חלק גדול מהרוכבים החשמליים לרכב, בעודם עושים סלאלום בין הולכי רגל מבוהלים (לעיתים תוך כדי שיחה עירה בנייד) מצדיקה לטעמי את החוק החדש המחייב אותם לרכב על הכביש ולא על המדרכה, ועדיין, אין דמם הפקר. כמי שרוכב בדרך כלל על כבישים אני יכול להעיד שזו חוויה מטרידה, הדורשת ממני רמת ריכוז גבוהה, כזו שכיום ילדים משיגים רק באמצעות שימוש קבוע בריטלין  וזהירות רבה, במיוחד ברחובות המשלבים רכבים פרטיים וציבוריים, ועמוסים בתנועה.

מסיבות אלה ממש אני שמח ששני האירועים נערכים בסמיכות, שכן השבת המדרכות להולכי הרגל מצד אחד, והדרישה לשבילי אופניים מסודרים ובטוחים מצד שני, היא אינטרס משותף לכל מי שהחיים בעיר חשובים לו ויקרים לליבו, כולל בעלי הרכב הפרטי – ככול שרבים מאיתנו יתניידו רכובים או רגלית, הם יצטרכו לעמוד פחות זמן בפקקים ולמרוט פחות שערות בעת חיפוש חניה בשעות הערב המאוחרות.

424px-Criticalaviv

פלייר לאירוע "מסה קריטית" בתל אביב. אמן: יוספה מקייטון

 

בספרו "בשבח האיטיות", מקדיש  קרל אונורה פרק שלם לנושא ה"ערים האיטיות" – מנשר מיוחד, הכולל 55 סעיפים שונים, נכתב לטובת תנועת העירוניות האיטית, ואם להסתמך על הספר, עד שנת 2004 חתמו עליו קרוב לשלושים ערים באיטליה. באופן לא מפתיע, חלק מרכזי בהפיכת העיר לאיטית (ומכאן גם שסעיפים רבים במסמך המכונן), מוקדש להפחתת תנועת כלי הרכב הממונעים, ליצירת מרחב בטוח ונעים להולכי רגל, ולהשקעה מסיבית בשבילי אופניים כדי לעודד שימוש בהן כאמצעי תחבורה ראשי.

תל אביב עדיין רחוקה מלחבור לתנועת ערים איטיות, ובינתיים דומה שראש העיר הנצחי שלה מעדיף את בעלי הרכבים הפרטיים החונים את רכביהם על המדרכות ואת רוכשי דירות הפאר הנותרות ריקות, על פני התושבים האמיתיים והנוכחים של העיר. דווקא בשל כך השתתפות באירועים מעיין אלה היא כמעט בגדר חובה אזרחית – המרחב הציבורי, אחרי הכול וקודם כול, שייך לתושבים, וזוהי האחריות שלנו לדאוג שהוא יהיה בטוח ונעים ככל האפשר לתנועה יומיומית.

לאירוע לא נדרש כל אישור משטרה, וזאת מהסיבה הפשוטה שאנו לא נהווה הפרעה לתנועה, אלא נהיה התנועה עצמה. אם יש לכם זוג אופניים ברשותכם, זה בדיוק המקום בו תרצו להיות, ואם אין לכם זוג אופניים משלכם, תחנות ה"תל אופן" ישמחו לספק זוג נאה בשבילכם.

מסה קריטית תל אביב, יום חמישי 29.09.19יציאה בשעה 20:00 מאזור המזרקה שבכיכר רבין. לעמוד האירוע בפייסבוק.

מסה קריטית רמת גן גבעתיים, יום שישי 30.09.16, יציאה בשעה 13:30 מכיכר אורדע. לעמוד האירוע בפייסבוק.

נתראה שם.

_________

 

מומלץ לקריאה לפני הרכיבה – מרדף דו גלגלי אחר האושר

_________

תגובות6

  • להגיב נובמבר 14, 2014

    חלקי חילוף לרכב

    ההליכה בעיר כמעט בלתי אפשרית ,
    שלא נדבר על הליכה עם עגלת תינוק…
    אבל הדבר המטריד ביותר הוא רוכבי האופניים בדגש על חשמליות.
    כמעט נדרסתי כמה פעמים

      

  • להגיב נובמבר 24, 2014

    יוני

    פחי אשפה אכן תופסים לנו את המדרכות

      

  • להגיב פברואר 20, 2015

    מאיה

    רכיבות מעולות! השתתפתי בשתיים האחרונות וכדאי להזכיר שבעוד שבוע יש אחת נוספת 27.02, תבואו!

      

  • להגיב ספטמבר 29, 2016

    עמית

    תמונה יפה!

      

  • להגיב מאי 19, 2017

    זרובבל

    29.09.19 אחלה תאריך
    יפה שאתם מתכננים קדימה – יש למה לחכות

      

    • מערכת סלואו
      להגיב מאי 19, 2017

      מערכת סלואו

      עכשיו באים?

        

השאירו תגובה