איך סמארטפונים תורמים לצמיחה הכלכלית

מעריצי אפל וחובבי גאדג'טים אחרים זכו אמש להיחשף לפיתוחים ה"היסטוריים" שהציג טים קוק באירוע ההשקה של האייפון 6. כצפוי, הסמארטפון החדש יהיה קצת יותר גדול וקצת יותר טוב, ובמחיר של כמאתיים דולר בלבד (בארה"ב) הוא צפוי להיחטף מהמדף גם בידי צרכנים האוחזים בידם את האייפון 5S. ככה זה כשאוהבים.


בשנים האחרונות הסמארטפונים הפכו למוצרי הדגל שמניעים את חברות הטכנולוגיה הגדולות קדימה, אבל לא רק אותן. עולם שלם של כלכלה ומסחר סובב סביבן במעגלים אליפטיים מתרחבים, ומבטיח את המשך הצמיחה הכלכלית של העולם המערבי. במעגלים הראשונים ניתן למצוא חברות המספקות תוכן לסלולר (משחקים, מוזיקה, אפליקציות), וכמובן חברות חומרה (העוסקות בפיתוח שבבים, מעבדים ומצלמות למשל), ובמעגלים המרוחקים יותר ניתן למנות חברות שירותים, כוח אדם, השמה, סחורות ועוד.

הבוקר, בדרכי לעבודה, יצא לי להיחשף מיד ראשונה למעגל נוסף של נותני שירות הזוכים לעדנה מאז יציאתו של האייפון הראשון לאוויר העולם – המוסכים. פקק קטן שנוצר לפני הפניה מאבן גבירול לשדרות רוקח, ובחור חביב למדי שהיה שקוע בטלפון הנייד שלו תוך כדי נסיעה, הביאו אותי להיקלע לתאונת שרשרת כשאני נמחץ במהלכה בין שתי מכוניות, ועוד מצליח להדוף מכונית רביעית.

לאחר החלפת הפרטים עם שאר המעורבים (אחד מהנהגים לקח על עצמו את היוזמה והקים לנו קבוצת וואטסאפ בתוך כארבעים שניות) הזמנתי את הגרר. הגרר הוא חלק מחברה גדולה וותיקה בתחום, שבשנים האחרונות נאלצה לגייס עוד ועוד רכבים ועובדים על מנת לעמוד בקצב תאונות הטמבון. הרכב נגרר למוסך עמו אני עובד בקביעות, ושם הוזמן לי שמאי שיעריך את הנזק. בעודי ממתין לרכב החלופי שיגיע מחברת ההשכרה הלכתי לאחת מהמזללות הקטנות שהוקמו באזור המוסכים לטובת העובדים והלקוחות, והזמנתי לעצמי שתיה וכריך. עד שחזרתי כבר הוזמנו החלפים להם יזדקקו ואני קיבלתי את הרכב החלופי.

מה היה לנו כאן: חברת גרירה, מוסך, שמאי, יבואן חלפים ומזללה. לזאת כמובן יש לצרף את חברות הביטוח עצמן שיישאו בהוצאות (אותן הן מגלגלות חזרה לכיסו של הצרכן) ובסך הכול קיבלנו יקום כלכלי בזעיר אנפין, שסבב כולו סביב תאונת סמארטפון אחת.

נכון, גם לפני עידן הסמארטפונים היו תאונות דרכים, אולם כמי שעובד בתחום אני יכול להעיד מיד ראשונה כי בשנים האחרונות חלה עליה דרמטית בתאונות הקטנות, אלה המסתיימות ללא נפגעים אבל עדיין גורמות לסכומי כסף נכבדים להחליף ידיים, וכפי שכולנו יודעים, מאחר והתמ"ג נמדד לפי סך כול השירותים והכספים המחליפים ידיים במהלך שנה אזרחית, הרי שבכל פעם שאנחנו שוקעים במכשירים הניידים שלנו בעת נהיגה אנחנו למעשה ממלאים את חובתנו הלאומית ומעמידים את עצמנו בחזית לטובת המשך הצמיחה.

למעשה, בימים אלה, ולאחר מבצע "צוק איתן" שגבה מחיר כלכלי כבד מכלל חלקי המשק, מוטלת עלינו האחריות להעלות סטטוסים וציוצים, ולקרוא חדשות ועדכונים אחרים גם בעת נסיעה במהירות גבוה בכבישים בין עירוניים. איך אומר קמפיין "מנצחים בכלכלה" של עיתון "כלכליסט" – העוצמה שלנו תלויה ביכולת לחזור מהר לשגרה, זה הזמן לצאת, לבלות, לקנות ולהניע את גלגלי הכלכלה… – כן, גם באמצעות תאונות.

מכה קטנה בכנף

תרומתי הצנועה לעידוד הכלכלה

 

וברצינות, לא היה כיף, בלשון המעטה, לשבת היום במכונית בעת שהנהג השני נכנס בה במהירות גבוהה. שניה קודם לכן העפתי מבט מודאג במראה האחורית וראיתי אותו שועט לעברי, כך שהספקתי להכין את עצמי למכה, ועדיין כמעט ואיבדתי שליטה על הסוגרים בשנייה שהיא התרחשה. מעוצמתה, המשקפיים שאני מרכיב, יחדיו עם עוד חפצים, התעופפו בחופשיות ברכבי, וגופי הוטח קדימה ואחורה בחוזקה שהספיקה על מנת לשחרר את צווארי מהנוקשות שחשתי אתמול. חוויה מאוד לא נעימה שמתרחשת עשרות פעמים מידי יום ברחבי המדינה.

השימוש בסמארטפונים בזמן נהיגה הפך כבר מזמן למגיפה, ולא רק בעת שימוש באפליקציות כמו ווייז'. בכל פעם שאני עוצר ברמזור ומביט לצדדים אני רואה אנשים ממהרים לשקוע במסכים הזוהרים, כמו מפחדים לפספס בדיוק עכשיו את הסטטוס הכי מוצלח בעולם או את הידיעה זוכת פרס פוליצר הבאה. אני מודה בבושה שגם אני, ברמזורים ארוכים במיוחד, מוצא את עצמי שולח את היד כמעט באופן אוטומטי למכשיר הנייד.

כדי להתגבר על תחושת הדחיפות המביאה אותנו לשלוף את הנייד תוך כדי נסיעה מומלץ לערוך את הניסוי הבא: אמצו את מוחכם ונסו להיזכר מתי בפעם האחרונה נתקלתם בעדכון כזה או אחר ששינה לחלוטין את חייכם, או אפילו רק את התוכניות שלכם לאותו היום – בבדיקה שאני ערכתי עם עצמי, האחרון היה באחד עשר לספטמבר 2001. תכננתי מסיבת יומולדת בביתי ובסוף ישבתי ובהיתי במשך שעות בצילומי המטוסים המתרסקים לתוך מגדלי התאומים. מאז ועד היום, גורנישט. פה ושם סרטונים מצחיקים, פה ושם עריפת ראשים, אבל בטח לא משהו שכדאי לסכן בשבילו את החיים.

סביר להניח שהניסוי יוביל לתוצאות דומות גם אצלכם, ואם לא, הנה עוד כמה דרכים להימנע משימוש בנייד תוך כדי נהיגה:

א' הניחו את הנייד עמוק בתיק, ואל תדאגו, אתם לא תצטרכו לבזבז יותר תשומת לב על מנת להוציא אותו כשהוא יצלצל, מאחר ו…

ב' העבירו את הנייד לאופציה של "שקט", כך אני עושה כבר חודשים ארוכים ובאופן זה אני לא מוטרד מצלצולים והתראות מייל בעת שאני נוהג.

ג' זכרו שמולטיטסקינג זו תכונה מגונה גם לא בעת נהיגה.

ד' ברמזורים או בפקקים הילחמו בצורך לשקוע חזרה בפיד האינסופי של המידע. נסו במקום זאת לשקוע בהרהורים על משמעות החיים.

ה' במידה ואתם משתעממים בקלות הביאו עמכם מוזיקה שאתם אוהבים או דיסקים ללימוד שפה זרה. באופן זה תוכלו להיות מרוכזים בכביש ועדיין לסחוט הנאה מסוימת או עניין מהנהיגה.

ו' אם יש לכם תינוק במושב האחורי, החביאו את הנייד בכיסא שלו, ובאופן זה תבטיחו שלא תשכחו גם את הזאטוט בצאתכם.

סלולר - ילד

תמונה מכתבה אמיתית


ז'
בכל פעם שאתם שוקלים לבדוק את הנייד תוך כדי נהיגה, זכרו שאתם עומדים לקחת חלק בעידוד צמיחה כלכלית, שאינה באמת משרתת אתכם, אלא רק את הטייקונים.

_______

באותו נושא

הכלכלה צומחת, האנשים נובלים

_______

 

 

היה ראשון להגיב