חדשות גדולות מעסקים קטנים

קמפיין "רק לא רשת" שמתנהל באתר זה מיומו הראשון וקורא לציבור הצרכנים לחזור ולקנות בעסקים הקטנים, נתקל שוב ושוב בתגובה טיפוסית הגורסת כי עסקים קטנים לא יכולים להתחרות ברשתות הגדולות משום שלאלה האחרונות יש את היכולת ללחוץ על ספקים ולזכות במחירים נמוכים. הגם שבכל פעם שכתבתי על הנושא הבהרתי באותות, לינקים ומופתים שאותה הנחה לא מגולגלת לכיסם של הצרכנים, ואף להיפך – שהרשתות הגדולות מנצלות את כוחן על מנת לתאם ולהעלות מחירים – הרי שאני שמח לדווח על מספר יוזמות בהן נתקלתי בשבועות האחרונים, אשר מבקשות לבטל את אותו יתרון דמיוני.

הראשונה שבהן עונה לשם "המכולת בשכונה". יוזמה זו, שקורמת עור וגידים מזה מספר חודשים, ומייצגת נכון לרגע זה כמה עשרות מכולות בירושלים, מבקשת לאגד את העסקים הקטנים תחת גג אחד שיקנה להם כוח מיקוח מוצלח יותר מול הספקים, וכמו כן לספק שירותי מיתוג ופרסום. משה מקסימוב ונילי אלון
, העומדים מאחורי היוזמה, מגדירים אותה כעסק חברתי לכל דבר, ובעבור שיתוף הפעולה משלמים בעלי המכולות חצי אחוז מהמחזור.

המכולת בשכונה (תמונה מעמוד הפייסבוק של היוזמה)


ניתן להתווכח באם אכן יש צורך במהלך המיתוגי המלווה את היוזמה, אשר בא לידי ביטוי בשלטים זהים, שקיות ניילון עליהן מוטבע לוגו, ותגיות מחיר זהות, ולטעמי ניתן היה להסתפק במדבקה גדולה על דלת העסק שתדגיש את היותו חלק מהיוזמה הברוכה – אחרי הכול, אחת הסיבות להתנגדותי לרשתות היא בדיוק אותה אחידות שהן כופות – אולם מעבר לכך אין לי אלא לברך ולעודד את העוסקים במלאכה. כ-7,000 מכולות קטנות עדיין פזורות ברחבי הארץ, מספיק שעשירית מהן יצטרפו למהלך על מנת להפוך ל"רשת" הגדולה במדינה, ולהבטיח את שימורה של המכולת כמוסד שכונתי מובהק.

יוזמה שניה, אליה נחשפתי באמצעות כתבה קצרה במוסף "ממון" של ידיעות, עונה לשם "קאפס" – אפליקציה המאפשרת לבתי קפה פרטיים למכור "מינויים" ללקוחותיהם, ובאופן זה לחתוך את עלות מחיר הקפה בחדות. מאחר ואינני שותה קפה לא הייתי מודע לעובדה שהאפליקציה הושקה בישראל לפני כשנתיים, ואף רשמה לעצמה 15,000 מנויים עד כה, אולם לבאז הגדול היא זכתה רק לאחר ההשקה בניו יורק, והתלהבות התושבים אשר מיהרו להירשם אליה בהמוניהם – על פי הכתבה, מעל 10,000 מינויים בשבוע הראשון, וממוצע של 1,000 נוספים בכל יום. המטרה המוצהרת היא מאבק בשתי רשתות הקפה הגדולות סטארבקס ודאנקן דונטס, להן יש אפליקציות דומות משלהן: "לבתי קפה עצמאיים ולרשתות קטנות לא היה עד כה פתרון דומה", מספר ערן מדר, מנכ"ל קאפס, "עכשיו יש להם אפליקציה שמאפשרת לצרכנים שלהם לשלם מראש ובאופן מוזל. זה מושך צרכני קפה בארה"ב שלא אוהבים את התאגידים הגדולים ומעדיפים לשתות קפה בבתי הקפה השכונתיים." ונאמר אמן.

קודם נכבוש את מנהטן, אחר כך גם בתל אביב יתלהבו (תמונה מאתר החברה)


יוזמה נוספת, המגיעה הפעם מבעלי העסקים עצמם ולא מיזמים חברתיים, שייכת לחנויות הספרים העצמאיות, ונחשפה לאחרונה בעמוד הפייסבוק של סלואו הודות לערנותה של הדר, גולשת ותיקה באתר. לאחר שרכשה ספר בחנות "לוטוס" בתל אביב, גילתה הדר שפתק ההחלפה שהגיע עמו מאגד יחדיו חנויות ספרים עצמאיות בכל רחבי הארץ, שבכל אחת מהן ניתן להחליף את הספר במידה ונרכש כמתנה. יתרון הפריסה הארצית של הרשתות הגדולות בטל ונעלם באחת.

לכאורה פתק החלפה תמים

אך בצד השני נחבא עולם ומלואו של עסקים קטנים


שלושת אלה מצטרפות ליוזמה של בעלי בתי המרקחת הפרטיים שהתאגדו אף הם, כפי שנחשף בכתבה שפורסמה לאחרונה, על מנת לזכות בהנחות מספקים, ויחדיו נראה שמדובר בתופעה מתפשטת – בעלי העסקים הקטנים מבינים שלבד הם מתקשים לעמוד בפני דורסנותן של הרשתות, אבל ביחד הם מהווים כוח גדול ומשמעותי.

נ.ב.

בשבועיים האחרונים נכתב לא מעט על ספרו של תומס פיקטי "הון במאה ה- 21", בו הוא מנבא את החרפת אי השוויון, וממליץ להעלות את המס על העשירים. בעת שאנו קוראים על תחלואיה של המערכת הכלכלית בה אנו חיים, מן הראוי לזכור שכלכלת התאגידים והרשתות, המנתבת את הכסף למספר מצומצם של נהנים, קיימת לא מעט בשל הבחירות היומיומיות שאנחנו עושים – מה אנחנו קונים, ואיפה אנחנו קונים.

העסקים הקטנים צריכים לחשוב על עוד ועוד דרכים להיות תחרותיים ושירותיים, ואנחנו מצדנו צריכים להבין שהדרך היחידה להבריא את הכלכלה עוברת בפיזור הכסף שלנו במספר רב ככל האפשר של מוקדים – באופן כזה נבטיח צמיחה אמיתית, כזו המתחילה מלמטה, ומחלחלת כלפי מעלה.

________

באותו נושא

יום ללא סופרמרקטים – מהאחד באפריל ועד אחרית הימים

להציל את טוראי קובלנץ

על מחירי הבשר הגבוהים והיעלמות בתי המרקחת הפרטיים

מבוא לכלכלה אנושית – 4 – כולבו יחזקאל כמשל

_________

 

תגובות2

  • להגיב מאי 2, 2014

    שירה

    תודה רבה על מאמר נהדר!
    כשאתה מוכר בדיוק מה שיש בסופר במחירים גבוהים יותר ובהיצע נמוך יותר- אתה לא אטרקטיבי, וצריך מידה גדולה של אלטרואיזם לבוא ולהמשיך לפרנס אותך רק כי אתה לא טייקון.
    המכולות השכונתיות יכולות אפילו ללכת עוד כמה פסיעות קדימה ולמכור מוצרים איכותיים יותר שמגיעים אף הם, מיצרנים קטנים כגון מוצרים אורגניים, חומרי ניקוי אקולוגיים, יצרני שמן זית ודבש קטנים, עוף אורגני, גבינות וכו'. זה יתן להם יתרון מוחלט, נישה משלהם, חיבור עם היצרנים הנכונים ואפשרות להוביל מהפכת מזון אמיתית.

      

  • עמית נויפלד

    תודה שירה, היוזמה של המכולת בשכונה אכן נותנת עדיפות לספקים קטנים ופחות מוכרים, גם אם לא מרקע אורגני בשלב זה, שהוא תמיד יותר יקר. אני מתכוון לכתוב עליה עוד בהמשך.

      

השאירו תגובה