חשבון נפש עם הגוף, או, על התועלת שבצומות

מזה כשלושים שנה שאני נוהג לצום מדי פעם.כמו בהרבה ענייני בריאות ותזונה, זה התחיל בספר שקראתי שהמליץ על צומות כדרך לניקוי הגוף. הרעיון סיקרן אותי והחלטתי לבדוק איזו השפעה תהיה לצום עלי. התחלתי עם צום מים של יום, וראיתי שזה בהחלט לא נורא. הגוף קצת התלונן בהתחלה, אולם בהמשך "הבין את הרעיון", וחזר לתפקוד רגיל. היו תקופות שעשיתי צום חד יומי לפחות פעם בחודש. בהמשך, שילבתי צומות במהלך טיולים. גיליתי שגם אחרי שלושה או ארבעה ימים, הגוף מתפקד בנוחות גם ללא אוכל, על אף המאמץ הגופני. למעשה – עבורי היה הכי קשה (בדרך כלל) דווקא ביום יומיים הראשונים, ולאחר מכן נכנס הגוף לשגרת הצום, ואף הגיע לתחושת קלילות.

למה לצום

הצום הוא תהליך עתיק ומוכר. כבר היפוקרטס, "אבי הרפואה" היווני המליץ על צום כדרך לטיפול במחלות. אם נסתכל על חיות בטבע, או על ילדים קטנים, נראה שגם הם נוטים לצום כאשר אינם חשים בטוב. רופאים ומטפלים המליצו במשך השנים על צום לטיפול במגוון בעיות. בין השאר, נטען שצום יכול לסייע בטיפול במחלות כגון סרטן, סכרת, מחלות לב וכלי דם ומחלות אימוניות. יש גם מחקרים המצביעים על כך שצום יכול להגדיל את אריכות החיים, ולהאט את תהליך ההזדקנות. כמו כן נטען שהצום עוזר לנו לנקות רעלים שונים שהצטברו בגוף – בעיה חמורה במיוחד בעולמנו המודרני, הרווי ברעלים שונים, במזון שאנו אוכלים, במים שאנו שותים ואף באויר שאנו נושמים.

יתרה מכך, צום אף נחשב כמסייע לתהליכים רוחניים, ואנו מוצאים בכל דת טקסים הקשורים לצום. אלה יכולים להיות צומות כלליים, כמו יום כיפור ביהדות או הראמדאן באיסלאם. הם גם יכולים להתבטא בצומות מיוחדים שלוקחים עליהם אנשים –נזירים ברוב המסורות, נערים שעוברים טקסים כמו ה Vision quest (בתהליך זה יושבים לבד במעגל של 2 מטר במשך ארבעה ימים. מניסיון,  מהר מאד גם מגלים שהצום הוא החלק הקל), וכמובן מורים רוחניים במשך כל הדורות – החל מדמויות כמו ישו, אליהו, משה, בודהה, וכלה במורים רוחניים בני זמננו.

 

סוגי צום

צום הוא בעצם סוג של המנעות. המנעות זו יכולה להיות מדברים שונים. ניתן להמנע מאוכל בלבד, או מאוכל ושתיה (כמו ביום כיפור). קיימים גם צומות מיצים למיניהם. אלה יכולים לכלול רק מיצי פירות, או רק מיצי ירקות, או שילוב כלשהו ביניהם. יש גם המסננים את המיץ, בכדי להמנע מצריכת הסיבים התזונתיים. בעוד שצום מלא, של אוכל ושתיה, לא נמשך בדרך כלל יותר מימים בודדים (מקובל שאדם אינו יכול לחיות יותר משלושה-ארבעה ימים לכל היותר ללא מים), הרי שצום מים, ובייחוד צום מיצים ניתן לבצע במשך תקופה ארוכה יותר – מקובל להגיד שניתן לצום כך במשך 20 או 30 יום ואף יותר.

חשוב – אין לבצע צום ארוך, כמו גם צום לאנשים הסובלים מבעיות בריאותיות, ללא השגחת רופא!

 

הצום עם גבריאל

כאשר הגעתי לסדנת צום המיצים של ד"ר גבריאל קאזאנס (Gabriel Cousens), כבר הייתי מנוסה למדי בצומות למיניהם, ולכאורה לא היה עלי לצפות לחוויה חדשה. במציאות, ניסיוני לימד אותי שכל צום הוא חוויה חדשה ומיוחדת, העומדת בפני עצמה.

 

הצום עם גבריאל, נעשה בקיבוץ יחיעם שבגליל, בחודש מאי, וכלל 7 ימים מלאים של צום מיצים, ועוד יום הכנה לצום, ויום יציאה מהצום. מניסיונו של גבריאל (כמו גם של אחרים) זהו פרק הזמן המינימלי לניקוי הרעלים בגוף. ביום הראשון התכנסנו, כ 60 משתתפים, מישראל וגם מאירופה לסעודה מפסקת שכללה קצת ירקות חתוכים. קיבלנו הנחיות לקראת הצום, שאלות ותשובות ו – לישון. בין העקרונות שגבריאל מדבר עליהם לבריאות ואריכות חיים נמנית גם החשיבות של שינה מספקת (לפחות 7-8), שמתרחשת בשעות המתאימות – רצוי מ 10 בלילה.

 

למחרת נכנסנו לשגרת הצום – 4 מיצים ביום, כל פעם עם שילוב אחר של פירות וירקות, שהוכנה בהרבה אהבה על ידי יהודית מהלל וצוותה. בין לבין שולבו פעילויות שונות – שאלות ותשובות על הצום עם גבריאל, יוגה בבוקר עם שנטי בת זוגו, מדיטציה, מוסיקה ושירה, צ'י קונג, טיולים בסביבה ועוד. גם זכינו לשמוע מדי יום הרצאות מגבריאל על נושאים שונים. בהתחשב בכך שגבריאל הוא גם רופא, וגם מורה רוחני עם ניסיון ורקע במספר שיטות  (הינדואיזם, יהדות, שאמאניזם), וגם מומחה למזון חי (Raw food) שמעביר צומות מיצים מזה כ 30 שנה, הרי שיש לו ידע רב להעביר. שמענו על דברים שונים, כגון כללים לאריכות חיים, או על שיטת טיפול בסכרת שפיתח גבריאל, שמבוססת על צום מיצים, שבעקבותיו שינוי תזונתי למזון טבעוני. בטיפול בקבוצה של 22 חולי סכרת כבדים, זכתה השיטה ל 97% הצלחה. גם בקבוצה שלנו היו כמה אנשים עם רמת סוכר (ולחץ דם) גבוהים. עד סוף השבוע הגיעו כולם לרמות תקינות של סוכר ולחץ דם.

 

לאט לאט נכנסנו לשגרה של חיי הצום. לכל אחד היו את המשברים והקשיים שלו. כמו שאמרתי – גם לי, למרות שכבר עשיתי צומות בעבר, כולל צומות של 7 ימים, היו בהחלט רגעים קשים. אולם לקראת סוף השבוע התמלא הגוף בתחושת קלילות ועוצמה. בבוקר האחרון רצתי חצי שעה ללא כל מאמץ – הפסקתי רק כי הגיע הזמן ללכת לפגישה.

 

היציאה מהצום

אחד העקרונות הראשונים שדובר בהם הינו החשיבות של היציאה הנכונה מהצום. לאחר שבוע של הימנעות ממזון, כמו גם משאר הסחות הדעת של עולמנו – אינטרנט, עיתונים, עבודה, חשוב לחזור לעולם ה"רגיל" בצורה מבוקרת. לא להגזים באוכל, ורצוי גם להקפיד לאכול נכון, בצורה בריאה. אחרת – יחזרו במהירות הרעלים והשפעותיהם, שטרחנו להוציא בעמל רב.

זהו, נגמר השבוע. נפרדנו מהאנשים שלפני שבוע היו זרים גמורים, ועתה נהיו למכרים ושותפים, ולו זמניים, למסע חיינו. את הלקחים ושיעורים קיבלנו במהלך השבוע. עכשו נשאר רק להפנים אותם ולשלב אותם בתוך חיינו.

 

___________

לאתר של דני וולפשטיין – דרכי קדם

___________

1 תגובה

  • להגיב ספטמבר 13, 2013

    דודו.א.

    יופי של מאמר… תודה 🙂

      

השאירו תגובה