פוסט מתנה

אתם לא יכולים להיות בטוחים שראש השנה מתקרב עד שלא נחת על שולחנכם במשרד תפוח אדום מפלסטיק זול שיוצר בסין, ומיד לאחריו עוד עשרות מתנות מחברות מסחריות, כמו גם ספקים ולקוחות, המגיעות בשלל צבעים, צלופנים מרשרשים, סלסילות קש וקופסאות קרטון מעוצבות. אם אתם עובדים מחוץ לבית (כלומר, במשרד כלשהו, בית קפה לא נחשב לצורך העניין), סביר להניח ששיגעון מתנות החג לא פסח עליכם, ואתם לא לבד. על פי סקר של עמותת נובה שפורסם לאחרונה מדובר בשוק יציב המגלגל מאות מליוני שקלים מידי שנה.

החדשות המשמחות הן שבשנים האחרונות גוברת הנטייה להעניק לעובדים תלושים כמתנת חג, מהלך המונע את הבזבוז שברכישת פריטים שאינם תואמים את צרכינו ומאפשר לנו לרכוש מוצרים להם אנו באמת זקוקים. "הצמיחה בפופולאריות של תלושי השי מצביעה על כך שאנשים מנסים להימנע מחוסר היעילות של המתנה המסורתית", מסביר הכלכלן פרופ' ג'ואל ולדפוגל במאמר 'באמת, לא הייתם צריכים' של קרן ארגמן, שפורסם לפני מספר ימים במגזין G של גלובס וסוקר את ההיבטים הפסיכולוגיים, הסוציולוגיים והכלכליים שבהענקת מתנה. במאמר טוען ולדפוגל כי הוא מתנגד לקניית מתנות רשלנית וכאן אנחנו נכנסים לתמונה.

"אחר" זאת מילה יפה לחתיכת פלסטיק שלעולם לא תעשו בה שימוש (גרף מתוך סקר נובה)


למרות הנטייה הגוברת להענקת תלושים בחגים כולנו עדיין באים במגע בצורה זו או אחרת עם מתנות קד"מ/יח"צ ומתנות חג מחברות ענק – בין אם מהצד של מנהלות משרד/ משאבי אנוש, שנאלצות לשבור את הראש לפחות פעם בשנה במציאת מתנות חג ידידותיות בתקציב מוגבל, ובין אם מהצד של ספקים, לקוחות ועובדים, שקיבלו אינספור מתנות כגון ספלים ממותגים, מחזיקי מפתחות מצועצעים, קערת קרמיקה לדבש ועוד פריטים, שעיקרם בהטמעת לוגו המותג בנפשותינו הרכות, וחיוניותם, או אפילו שמישותם, מוטלת בספק במקרה הטוב.

אתם לא טועים, מדובר ברמקול USB בצורת תפוח עם לוגו של שגריר שמשמיע מוזיקה באיכות של מרסק קרח ידני - איך הם ידעו שזה בדיוק מה שאנחנו צריכים!

אמנם, בסקר שערכה נובה העידו 80% מהמנהלים שאיכות המתנות הנבחרות חשובה יותר ממחירן אך באותה נשימה הוסיפו 30% ואמרו כי מועד האספקה הוא הקריטי בבחירת המוצר –  שיקול שברוב המקרים מוביל לחתימה עם ספק גדול בעל יכולות אספקה רציניות, שמצידו בדרך כלל עובד עם מפעלים בסין ויכול להתחייב לספק 3000 יחידות של קופסאות מעוצבות לאחסון כלום בתוך שעות ספורות.  

מגבלות התקציב ומועד האספקה גוברים בדרך כלל על ערכים כגון שימושיות, תנאי יצור נאותים ושימוש בחומרים שאינם מסבים נזק לכדור הארץ, וכך קורה שמרבית מתנות החג למיניהן מאותרות על פסי הייצור ההמוני במזרח, ובהתאמה מובילות לשלוש השלכות עיקריות:

בזבוז. "מתנה שאינה קולעת לרצונות המקבל נחשבת לבזבוז ואינה מייצרת סיפוק אצל מקבלה, כיון שהיא לא שווה עבורו דבר", מסביר ולדפוגל במאמר ב-G. משמע: גם אם המנהל בטוח שאין אדם שלא ייהנה מסלסלת פרות עסיסית בערב ראש השנה, אותה הצעה תיחשב למיותרת לחלוטין עבור מי שנמנע מסוכרים, מי שטס לחו"ל בחג ומי שגר לבד ויזרוק את מחציתה.

זיהום. ייצורם של מרבית המוצרים שעלותם זולה וניתנים לאספקה בזמן קצר, בד"כ כרוך בנזק סביבתי וחברתי עצום. הוסיפו לכך את תהליך השינוע של המתנות מצדו השני של העולם, ואת העובדה שבשלב כלשהו הן יגיעו לפח (רובנו לא באמת צריכים להלביש בקבוקי יין בבגד יפני מסורתי) ומהר מאוד תגיעו גם אתם להבנה כי טביעת הרגל האקולוגית של פורס התפוחים החדש שלכם זהה לזאת של הפיל האפריקאי המצוי השוקל 7 טון וזוכה לחיות כשלושה עשורים.

כל בקבוק יין צריך קימונו, או שלא.

פורס תפוחים... כן, גם את זה לא בדיתי מליבי


עול
. כאשר אתם מעניקים למישהו מתנה שאינה קשובה לצרכיו אתם בעצם מציבים בפניו שלוש אפשרויות מטרידות: לזרוק אותה באופן מיידי ולחוש אשמה, לאפסן אותה באחת המגירות או הארונות יחדיו עם שאר הג'אנק מהשנים הקודמות, או, במיטב המסורת הישראלית – להעביר את זה הלאה (אבל לא בקטע טוב).


אז איך נהיה יותר חכמים עם פחות פריטים?

כמקבלי מתנות – הימנעו ככל האפשר ממתנות שאין לכם צורך בהן. אפשר להגיד לא תודה לחדר הכושר שמציע מגבת דקיקה ולא שמישה, לבנקאי שמגיש ארנק מתנה בהזמנת כרטיס אשראי ולנערה המצודדת שמושיטה לנו פנקס בתיק בד עם סיום הכנס. לא מזמן התארחתי בכנס של גוגל לעמותות. בסיום האירוע חולקו חולצות טי של גוגל למי שמילא שאלון פידבק. הרוב מיהרו למלא את השאלון כדי לקחת חולצה ואלה שלא היו מעוניינים בחולצה (או בבזבוז הזמן) זכו לתגובות פליאה של מארגנות הכנס, "מה קרה לכם, קחו, ומקסימום תתנו למישהו אחר". גם אני אגב נפלתי בשאלון והחולצה עדיין מקשטת כסא בחדר המגורים שלי וממתינה לגורלה. במילים אחרות – לא צריכים, לא לוקחים – וכך מקטינים את הצריכה ומונעים כמויות ג'אנק שיגיעו לפחי האשפה.

למסירה


כרוכשי מתנות לארגון
– מנהלות כ"א, אנשי שיווק וכו',אנא הפגינו יצירתיות וחישבו על מתנות אחראיות ורגישות לצרכי המקבל כגון תלושים, פריטים שניתן להחליף, פריטים איכותיים (ובאמת שמישים) פריטים נטולי מיתוג, כרטיסים לאירועי תרבות ועוד דברים שלא יהוו מטרד סביבתי (ע"ע מעמד שולחני לפלאפון נייד המעוצב ככיסא ים, מחזיק ניירות בצורת טלוויזיה, צלחות פלסטיק מייד אין צ'יינה וכו'). אם בכל זאת אתם עומדים לרכוש מסה של מתנות, העדיפו כאלה הנמכרות באמצעות עמותות, שהכנסותיהן ממנות פרויקטים חברתיים לאוכלוסיות שונות, או כאלה שיוצרו ע"י אוכלוסיות מוגבלות.

כרוכשי מתנות פרטיים (אחרי הכל לא לכולנו נעים להגיע לארוחת החג בידיים ריקות) – קנו יד שניה, רכשו מייצרנים מקומיים, חפשו מוצרי סחר הוגן, או, עשו זאת בעצמכם (לקריאה נוספת שווה לבקר בפוסט הזה).


ושנה טובה לכולם.

________

תגובות2

  • להגיב ספטמבר 3, 2013

    אמיר פכר-אריה

    אני יכול לציין לחיוב את הארגון בו אני עובד שהשנה הם שאלו לפי מה אנחנו רוצים.
    מתוך מבחר של מתנות
    ומי שלא מצא מה שמתאים קיבל לקבל תווי קניה. שאפשר פשוט לשלם בהם על קניות רגילות.

      

  • מערכת סלואו
    להגיב ספטמבר 3, 2013

    מערכת סלואו

    כן ירבו, תודה אמיר ושנה טובה!

      

השאירו תגובה