גן קרית ספר – ככה עושים את זה נכון

מזמן לא הצטערתי כל כך על הנטייה הטבעית שלי לדחיינות, והחיבה העמוקה שאני רוחש לנמנומים ארוכים ולא צפויים, כפי שהצטערתי אתמול. באיחור של חודשיים עליתי על אופני ופדלתי במעלה רחוב רש"י אל עבר גן קרית ספר, התחום בין רחוב יהודה הלוי, לינקולן ועוד שני גאונים אחרים. הגן עצמו נפתח לציבור בערב פסח האחרון, אולם הסיפור שמאחוריו מתגלגל מאז שנת 2000, אז הבטיח ראש העיר לתושבי האזור כי במתחם המדובר יוקם פארק לרווחתם, ואז מיהר להעביר את הזכויות על השטח לחברת "צוקית נדל"ן", שמצידה מהרה להפוך אותו לחניון זמני עד להקמתם של מגדלי העסקים המתוכננים. הדבר היחיד שחבורת ההון שלטון בטון לא לקחה בחשבון, היה מחאת התושבים אשר התאגדו, יחדיו עם החברה להגנת הטבע, ופתחו באחד המאבקים המקומיים הארוכים והמוצלחים אי פעם.

במשך שנים ארוכות, ולצד מאבק בירוקרטי מתיש בוועדות הנכונות, החלו התושבים לקיים בשטח המריבה פעולות יזומות אשר נועדו לקבוע בפועל את ייעודו כפארק. פקניקים שכונתיים בימי שלישי, שוקי החלפות בימי שישי, נטיעות של עצים וצביעה של הבטונדות האפורות היו רק חלק מהפעולות שנעשו על ידי התושבים, שתוך כדי המאבק (או ה"מאהב" כפי שהגדיר זאת להב זוהר בראיון להארץ) הפכו מעוד קבוצה אקראית של שכנים המכירים זה את זה לפי שמות רשתות הוויי. פיי. לקהילה מחבקת ותומכת לכל דבר ועניין.

מתחם גן קרית ספר בגלגולו הקודם כחניון (צילום:Rameis)

 

כמעט עשור לאחר תחילת המאבק, בשנת 2009, החליטה לבסוף הוועדה לתכנון ובניה של תל אביב לאשר את הקמתו של הפארק במקום מגדל המשרדים והחניון המתוכנן, אולם וועד התושבים לא מיהר לחגוג את הנצחון ולהתפזר לדרכו, אלא לקח חלק פעיל בתיכנון הגן עצמו. אדריכל הנוף רם אייזנברג, שלו ניסיון רב בעבודה מול תושבים, ישב לעשרות פגישות עם וועד השכונה המקומי עד לבסוף הוציא תחת ידו את אחת הפנינות הקסומות ביותר שניתן למצוא כיום בעיר, וזאת תוך שהוא מגשים את חזונם של תושבי האזור שדמיינו את הגן במשך שנים ארוכות.

הכניסה לגן מרחוב יהודה הלוי

 

אני כאמור הגעתי לפארק רק אתמול, ובאיחור של כחודשיים מיום פתיחתו. מאז הספיקו לכתוב לא מעט על המקום, וכמתבקש בימינו קיים גם ערך בויקיפדיה לאלה מכם המבקשים לקרוא עוד. באופן אישי אני מאוד מקווה שהפעילים המרכזיים יעלו יום אחד על הכתב בצורה מסודרת את "המדריך המלא למאבק" שיהווה מסמך עזר לכל שכונה עתידית היוצאת לדרוש את המגיע לה מהרשות המקומית, אולם עד אז, נסתפק בכמה תמונות שייתכן ויעשו לכם חשק לפרוש שמיכת פיקה, ולא משנה איפה אתם נמצאים ברגע זה.

ימי הולדת, הורים עם ילדים, זוגות במצבי רביצה כאלה ואחרים, וגם, להקת כלייזמרים אחת ממש מעבר לפינה

ללהקה הצטרפה רקדנית מסתורית שהעניקה פרשנות חיננית משלה למונח מחול מודרני, כפי שניתן להיווכח בוידאו הקצר המצורף

 

 

כחלק מתכנון הגן הושם דגש על היותו גן אקולוגי, וכך קיבלו התושבים בריכות הממחזרות את מימהן, גינה קהילתית בה יכולים לעבוד התושבים, וגינת תבלינים שעושה לכל הפחות חשק להכין תה.

לא רק ליופי - התושבים ואף העובדים בבניינים הסמוכים קוטפים ומשתמשים בצמחים מידי יום, ועדיין הגינה מתוחזקת ונשמרת בצורה מופתית

הבריכה האקולוגית מקבלת נופך מיוחד ומועצם על רקע בנייני המשרדים המקיפים אותה

שכנה עובדת להנאתה בגינה הקהילתית

 

 

כמי שגר מטרים ספורים מגן מאיר, ונוהג לבלות בו לא מעט, אני מורגל להפנינג הקבוע של ימי שישי ושבת (אם כי אני מודה שלהקת הכלייזמרים היתה תוספת מהנה), אולם במהלך השעה שביליתי בפארק החדש אני חייב להודות שחשתי אנרגיה אחרת מזו שאני מורגל בה. לקראת סוף הטיול, כאשר שאלתי את הגברת הנחמדה אם אוכל לצלם אותה בזמן העבודה בגינה, היא שטחה את ידיה לצדדים בחיוך רחב ואמרה "בוודאי!", ובמילה האחת הזאת היא הצליחה להבהיר לי מה כל מיוחד בגן הספציפי הזה – הגאווה שכל אחד ואחד מהשכנים חש כאשר הוא מבלה בו, והשמחה על הפארק הלא מובן מאליו שצץ ועלה בין עשרות בניני המשרדים האפורים והחניונים המקיפים אותו.

לגן מאיר אנחנו רגילים, פארק הירקון הוא מובן מאליו, וכך גם רוב הגינות הציבוריות האחרות שמשובצות בעיר. אנו לא לקחנו חלק בתיכנונן ואנו עושים בהן שימוש יומיומי ופרקטי מבלי לחשוב עליהן יותר מידי. במובן זה, גן קרית ספר מחזיר משהו מן הקסם לעולם, ולא נותר לי אלא להמליץ בחום על ביקור במתחם.

____________

 

 

תגובות7

  • הגב יוני 16, 2013

    הראל

    מקסים ומעורר השראה

      

  • הגב יוני 16, 2013

    בובה

    להקמת פארק כזה צריך שכנים מיוחדים כמו מיכל ברזל שבמשך 20 השנים האחרונות פועלת ללא הרף למען חברה טובה יותר ואיכות חיםם @!
    זה מצרך נדיר אנשים מסוגה ולמזלי נפל בחלקי להיות שכן שלה!

      

  • עמית נויפלד
    הגב יוני 16, 2013

    עמית נויפלד

    תודה, לצערי אני באמת לא מכיר את השמות של כל הפעילים המרכזיים

      

  • הגב יוני 16, 2013

    אודליה

    בדיוק הייתי שם פעם #1 לפני יומיים. באתי עם הכלבה מפלורנטין לראות איך נראה דשא, ונגנבתי! גינה מהממת!

      

  • הגב יוני 18, 2013

    שאול

    גינה מקסימה – ויש שם גם למון גראס…תמיד צריך רק גבעול אחד ולא משיגים בשום מקום…

      

  • הגב יולי 19, 2013

    מענה

    כל הכבודדדד!!!!
    בשיא הרצינות – זהו צעד קטן לאדם, וצעד גדול לאנושות!!
    יישר כוחכם והמשיכו כך!

    תומכת נלהבת

      

  • הגב יולי 19, 2013

    מענה

    תחייה חיה א-מחייה! לאדמה שכעת נושמת, ולכולנו.

      

השאירו תגובה