היסטוריה של מהירות – על הקשר שבין החטא הקדמון ותעשיית המזון, הרפורמציה הפרוטסטנטית והמהפכה התעשייתית, ומושג הקהילה כאפשרות של ההאטה – פרק 10 – המאה החשובה מכולן

בפרק הקודם "הפתרון!" טענתי שהתשובה למכלול הבעיות שנסקרו עד כה טמונה במספר פסוקים מספר בראשית ובקומיקס קצר של גרפילד החתול. כמו כן טענתי שכדי להבין את הפתרון עלינו קודם כל להבין כיצד התפתח העולם המערבי, הקפיטליסטי, הליברלי והחילוני (בקיצור, תקראו את הפרק הקודם).
ובכן, כדי להבין את האופן שבו התפתח העולם המערבי, הקפיטליסטי, הליברלי והחילוני לא נותר אלא לעבור אל המאה שיותר מכל אחראית לתוצר המוגמר שבו אנחנו חיים ומשלמים את החשבונות – ובמילים אחרות, ברוכים הבאים למאה השש עשרה, או כפי שאני מעדיף לכנותה, המאה החשובה מכולן.

נכון, כמאה אלף שנים חלפו מאז הופיעו אבות אבותינו על אדמת העולם, ויש משהו יומרני בקביעה כי המאה השש עשרה היא החשובה מכולן (אחרי הכול את הפורמט של "האח הגדול" המציאו רק במאה העשרים ואחת), אבל אני מאמין שבפרק הזה ובאלה שיעקבו אחריו, אני אצליח לבסס בצורה נאותה את הקביעה הבעייתית – המאה השש עשרה היא אכן המאה החשובה מכולן, והרלוונטית מכולן, להבנת האופן שבו התפתח העולם שבו אנו חיים, וזאת בשל שלושה כוחות עצומים שיצאו לדרכם באותה מאה  – הרפורמציה הפרוטסטנטית, המהפכה המדעית, והאפשרות שניתנה לגברים ללבוש גרביונים צבעוניים.

שוק או שיק?

________

בשנת 1514 ישב ניקולאוס קופרניקוס בביתו שבשלזיה וכתב טקסט קצר אשר ידוע כיום בשם "קומנטלריוס "(Commentariolus). בחיבור המדובר מעלה קופרניקוס לראשונה את ממצאיו, אשר לימים יתגבשו לכלל התיאוריה ההליוצנטרית, אשר מצידה מוכיחה כי כדור הארץ מקיף את השמש, וזאת בניגוד גמור להשקפה שהיתה רווחת עוד מימי אריסטו, אשר גרסא שכדור הארץ הוא זה שניצב במרכז היקום ושאר גרמי השמים חגים סביבו.

קופרניקס, ואולי זה הזמן הנכון לציין, היה: מושל, משפטן, רופא, אסטרולוג, איש כנסייה ואסטרונום חובב…, חובב! (אם יש תובנה אחת שהייתי רוצה שתיקחו עמכם הלאה לחיים מסדרת הטורים הזו היא – לעולם, אבל לעולם על תזלזלו בתחביבים שלכם) וכעת הסתבר לו שבשעות הפנאי המעטות שלו הוא הצליח לעלות על אחת התגליות החשובות ביותר מאז ומעולם.

תחביבים: מוזיקה, סרטים, איסוף מפיות ותגליות מדעיות מרעישות

 

בניגוד לכל הציפיות, קופרניקוס לא מיהר לפתוח בקבוק שמפנייה ולחגוג. למעשה, הוא ניצב כעת בפני בעיה שהיתה מורכבת יותר מכל משוואה שיכל היה להעלות בדעתו. מצד אחד חישוביו המתמטיים מוכיחים כי התיאוריה הגיאוצנטרית, אותה פיתח תלמי במאה השנייה, שגויה מן היסוד, ושהוא ככל הנראה אחראי לפריצת הדרך הגדולה ביותר במדע, אשר מפרקת מן היסוד תפיסת עולם בת יותר מ- 1,500 שנה.

מצד שני, הוא נושא בתפקיד בכיר בכנסייה הקתולית, אותה אחת אשר השעינה את כל כובד משקלה על התיאוריה הגיאוצנטרית אשר מניחה את כדור הארץ במרכז היקום, (ואף מצאה לה הוכחות בכתובים: וכי לא אמר יהושע "שמש בגבעון דום וירח בעמק אילון" (יהושע י יב)? וכי לא קבע מחבר ספר קהלת ש"דור הלך ודור בא והארץ לעולם עמדת" (קהלת א ד)?) ואשר אינה ידועה לטובה במיוחד בכל הנוגע לסבלנותה ביחס לטענות המערערות על הדוגמות המרכזיות שלה.

הוועידה המדעית השלישית של הכנסיה הקתולית (שנת 1507 לערך)

קופרניקוס עשה חושבים, וככל הנראה הגיע למסקנה כי פרסום של ממצאיו בכתב עת מדעי לא יעניק לו תהילת עולם, כי אם דווקא מעבר מהיר וחד לעולם הבא, ולפיכך החליט לגנוז את מחקרו. הוא שלח אותו למספר מצומצם של ידידים והמשיך לעבוד בסתר על מחקרו. ספרו "על תנועת גרמי השמיים" שבו נחשפה לבסוף התיאוריה ההליוצנטרית בשלמותה (ועמו נהוג לציין את פתיחתה של המהפכה המדעית), התפרסם לבסוף, על פי בקשתו, רק בשנת 1534, לאחר מותו.

בשנת 1517 צעד נזיר אוגוסטיני באישון לילה אל עבר הכנסייה שבעירו ויטנברג. בהגיעו אל דלת העץ הכבדה הוא הצמיד אליה, באמצעות מסמר, מסמך שנשא עימו בכיס גלימתו. שמו של הנזיר היה מרטין לותר, והמסמך המדובר ידוע כיום בשמו "95 התזות", וכול כולו כתב אישום חריף כנגד הכנסייה הקתולית. אקט מתריס זה היה הצעד הראשון בתנועת מחאה המונית, ובמהפכה הדתית שהובילה בסופו של דבר לפילוגה של הכנסייה הקתולית וידועה בכינוייה – הרפורמציה הפרוטסטנטית. (מהמילה Protest – מחאה)

תחביבים: תיאולגיה, סיגופים, והתקפה של תאגידים עוצמתיים

מעבר לעובדה שניתן כבר בשלב זה לקבוע בוודאות כי המאה השש עשרה לא היתה המאה הכי מוצלחת של הכנסייה הקתולית, הרי שעוד נותר לברר מספר עובדות מעניינות, ובראשן, כיצד קרה שמרטין לותר העז לצאת בהתקפה כה חריפה כנגד הכנסייה הקתולית, אותה אחת שאיימתה מנעה מקופרניקוס לפרסם את תגליתו המרעישה, וחשוב לא פחות, כיצד קרה שהוא לא מצא את מותו חמש דקות אחר כך, בעריפת ראשו, הבערת גופו, שיסוף בטנו, שיפוד קיבתו, או כל דרך אחרת שהיתה ידועה באותם ימים לכנסייה כאמצעי מקובל להמתת חסד מצידה.

תשובות לשאלות אלה ועוד רבות אחרות, בפרק הבא.

__________

(לפרק 11 – "95 התזות"  –   לפרק הקודם – הפתרון!   –   לפרק הראשון – הקדמה

__________

תגובות3

  • להגיב ינואר 9, 2012

    יניר

    כולנו פחדנים בני פחדנים ורק פעם ב 500 שנה קם אחד שאומר את מה שהוא רואה ופוקח את עינינו. בארץ העיוורים סתום העין הוא המלך. בדרך כלל הוא כל כך בודד שהוא משתגע והממלכה מרוויחה שקט תעשייתי. שלא תשתגע

      

  • להגיב יולי 31, 2013

    שירה

    אני מאוד נהנית מהקריאה. בעצם אולי נהנית זאת לא המילה. מרוצה מהקריאה. רק רציתי להעיר שחסר כאן קישור לפרק הבא (מה שמאוד הבהיל אותי עד שמצאתיו).

      

  • עמית נויפלד
    להגיב יולי 31, 2013

    עמית נויפלד

    תודה רבה שירה!
    הטעות תוקנה

      

השאירו תגובה