אירועי יום Terra Madre (אמא אדמה) בישראל – 9 בדצמבר עד 11 בדצמבר

בחוברת הקומיקס שהוציאו אתגר קרת ואסף חנוכה בשנת 1997 הופיע סיפור בשם "יום כדור הארץ", במהלכו, פוצח הגיבור במונולוג הבא: "תראה איזה תחת תפסנו. כאילו שאנחנו איזה אלוהים או משהו שאנחנו קובעים לכדור הארץ יום. הוא הרי היה כאן הרבה לפנינו ועוד ישאר הרבה אחרינו. בעצם הוא זה שהיה צריך לקבוע לנו יום. יום האנשים או משהו. זה בדיוק גם מה שאנחנו בשבילו. יום. כמו שפעם חגגו כאן את יום הדינוזאורים ואחר כך נשבר לו. ככה עכשיו אנחנו. ומחר, זה בטח יהיה כבר יום של מישהו אחר."

 

יום כדור הארץ, יום ללא קניות, יום ללא עישון, אפילו יום השואה, בכל אחד מהימים האלה טמונה בעיה. היום אנחנו נחמדים לעולם. היום אנחנו לא קונים. היום אנחנו מנסים לא להדליק סגריה ובסוף מעשנים כפול, והיום אנחנו נזכרים בזוועות המשטר הנאצי ואחר כך חיים בשלום עוד 364 ימים בשעה שניצולי שואה מסתובבים בינינו רעבים. אבל הבעיה הזאת לא קיימת ביום Terra Madre (אמא אדמה), פשוט בגלל העובדה שטרה מדרה הוא ארגון שפועל 365 ימים בשנה במטרה להציע מודל אלטרנטיבי לייצור וצריכה של מזון, ולהבטיח את המשכיותם של הטעמים, האנשים והעולם.

 

רשת Terra Madre הוקמה בשנת 2004 כדי לתת מענה וקול לאיכרים בקנה מידה קטן ולקשר אותם עם שפים, אנשי אקדמיה, נוער וצרכנים, כדי להחזיר לעולם את המערכת של אוכל טוב, נקי והוגן. זהו ארגון שרוב חבריו אינו אליטיסטי, אלא איכרים העובדים את האדמה יום יום. רשת טרה מדרה היא למעשה הזרוע הארגונית של סלואו פוד, זו הנוגעת ישירות באדמה, ובהתאמה, היא נשענת על שבעת היסודות המנחים את התנועה כולה:

גישה לאוכל טוב, נקי והוגן
גישת סלואו פוד לחקלאות, יצור אוכל וגסטרונומיה המבוססת על גישה לאוכל איכותי, מבוססת על שלושה עקרונות: טוב, נקי והוגן. טוב – תפריט תזונתי טרי עם טעמים וריחות המספק את כל החושים ומשמש חלק מהתרבות המקומית שלנו. נקי – מיוצר בשיטות שלא פוגעות בסביבה ובבריאות האישית שלנו. הוגן – מייצר תנאי מחיה טובים גם לחקלאים וגם מחיר הוגן לצרכנים. סלואו פוד עובדת על הזכות לאוכל טוב, נקי והוגן עבור כל האנשים בעולם ומדגישה כי הנאה ואחריות חייבים לבוא ביחד.

גיוון בחקלאות ואוכל
במאה האחרונה הפסדנו קרוב ל-80 אחוז ממגוון האוכל שהיה בעולם. שליש מזני הבקר, הכבשים והחזירים נכחדו, שלוש מאות אלף זנים של ירקות נעלמו ואני ממשיכים להפסיד בכל שש שעות עוד זן. סלואו פוד מחוייבת להגנה על זנים מקומיים, פראיים ומבוייתים. אנו מחוייבים להגנה על אוכל איכותי, עיבודו ושיטות הגידול שלו.

יצור אוכל בקנה מידה קטן
היצור ההמוני של האוכל שנוצר כחלק מהמהפכה התעשייתית, נכשל. הוא לא הצליח להאכיל את העולם שלנו. היום יש מליארד אנשים העומדים בפני רעב, האדמה והים שלנו מזוהמים, זהויות תרבותיות שלמות נמחקו והטעם אבד מרוב המאכלים המוכרים והאהובים. יצור אוכל בקנה מידה קטן, זה המבוסס על קהילות קטנות, ישפר את המצב אליו נקלענו. הגישה הכי טובה, גם לחקלאות וגם לדיג, בעיקר באיזורים העניים של העולם, היא זו המכבדת את הקהילות והמסורת המקומית.

בחירה חופשית וריבונות על אדמות וזרעים
לכל אדם הזכות לבחור מה הוא אוכל ולדעת מאיפה האוכל שלו מגיע וכיצד הוא מגודל. במדינות מתפתחות האדמה החקלאית הולכת ומתמעטת. איכרים קטנים מפסידים את האדמות שלהם לתאגידים גדולים. האוכל משונע למדינות עשירות ובמקום לא נשארת כמעט תוצרת. הסכנה הגדולה היא איבוד הזרעים המקומיים, כאשר התאגידים הגדולים רושמים על כל הזרעים פטנטים וכך מונעים מאיכרים קטנים ומעוטי יכולת להמשיך ולגדל ירקות כפי שנהגו.

שפה, תרבות וידע מסורתי
לכל אדם הזכות לשמר את הידע התרבותי, הלשוני והמסורתי שלו. טביעת המושג "קהילת אוכל" נועדה להחזיר לאנשים את הכבוד האבוד של הידע והמסורת המקומית.

יצור אוכל שאחראי לסביבה
חקלאות ודיג חייבים להיות ביחסי גומלין עם הסביבה. הם לא יכולים להיחשב רק כסקטורים כלכליים, הכפופים לחוקי היצע וביקוש. אנו חייבים לודא שבייצור של אוכל קיימת הגבלה של שימוש בכימיקלים, שהייצור מגן על הפריון של האדמה שלנו ועל מערכות המים ומקדם מקורות אנרגיה.

סחר חליפין הוגן
צדק חברתי וסחר הוגן מושג דרך עבודה שנושאת בחובה כבוד למגדלים ונותנת להם תשלום הוגן, כמו מחירים נגישים לצרכנים. שרשרת מזון קצרה היא אחד מהאמצעים להשגת מטרה זו. שרשרת מזון קצרה גם עוזרת לסביבה על ידי כך שהיא ממעטת להשתמש בשינוע ועל ידי כך שהיא תורמת לתוצרת המקומית. ככל שיש פחות מתווכים, החקלאי מרוויח יותר, הצרכן משלם פחות והסביבה שלנו מוגנת יותר.

 ________

יותר מעשרים שנה לאחר שתנועת סלואו פוד הוקמה ותוך ציון שבע שנים להקמתה של רשת Terra Madre, יחגגו בעוד כשבוע ברחבי העולם את חוויית האוכל המקומי.
יום Terra Madre הולך להיחגג בחגיגה הגדולה ביותר שהתקיימה אי פעם בעולם של אוכל מקומי. מעל 150 אלף חברים במעל ל-150 מדינות, יחגגו בימים אלו את החיבור לאדמה, את המסורת המקומית ואת האהבה לאוכל טוב. בניו יורק, ניו דלהי, תורכיה, טנזניה, אוסטריה, ארגנטינה ובכל שדה וכרך ברחבי העולם.

יום טרה מדרה מתקיים זו השנה השלישית ברציפות, ותנועת סלואו פוד בישראל מצטרפת לשאר העולם בחגיגות שיתפרסו על פני שלושה ימים בירושלים, תל אביב, אום אל פאחם ובגליל העליון:

  • 9 לדצמבר – (ירושלים) מסעדות מחניודה ועזורה, שתיהן בשוק מחנה יהודה, יגישו במהלך יום שישי לכל הסועדים סלט סלק חם – "סאדה". כל מסעדה לפי הגרסה שלה.
    במהלך היום ינתן לעזרא שרפלר, הבעלים של עזורה, מכתב הוקרה על פועלו מאת נשיא סלואו פוד העולמית, קרלו פטריני.
  • 10 לדצמבר – (גליל עליון) הקבוצה הצפונית של סלואו פוד תתכנס בשאר ישוב ותקיים בשעה 17:00 ארוחה ענקית ממנות גליליות. הארוחה תלווה במיטב היין הגלילי. לפני הארוחה תתקיים סקירה של הפעילויות של הקבוצה לשנה הקרובה. ההשתתפות מותנית ברישום מוקדם. עלות: חבר עמותה – 40 ₪, אורח – 80 ₪. לפרטים: 054-4372769.
  • 10 לדצמבר – (אום אל פאחם) במסעדת אל באבור, במהלך היום, השף חוסאם עבאס יציע טעימות מיוחדות של עשבי בר עונתיים לחורף. עכוב, חוביזה ועולש בר.
  • 11 לדצמבר – (תל אביב) בגבעת אנדרומדה ביפו, בשעה 17:00 תתקיים טעימה של סוגי טחינה וחלווה. בטעימה ישתתפו יצרנים מנצרת, המשולש וגם משכם. לטעימות יתלוו הסברים על אופן עשיית טחינה והשפה המקומית שנוצרה ביחס לטחינה. בפגישה יוצג חזון תנועת סלואו פוד לשנה הקרובה והסברים על טרה מדרה. במהלך האירוע יהיה ניתן להצטרף במקום לתנועת סלואו פוד.
  • לפרטים נוספים על כל האירועים אפשר לפנות לרפרם חדד בטלפון 054-5822521

_________

היה ראשון להגיב